torsdag 19 september 2013

Segling med Ramunda samt besök hos Carolina 14 - 18 september

På fredag eftermiddag åkte Marita och jag till Trollhättan där vi parkerade bilen. I Daniels bil körde oss Kalle sedan till Lyse utanför Lysekil där familjen Daniels nyinköpta segelbåt - S30 - låg. På lördagmorgonen kl. 7.00 startade vi seglingen mot Trollhättan - första etappen till hemmahamnen i Mariestad.

Till en början gick vi för motor, men sedan kom vinden och vi kunde segla. Bitvis blev det kryss och solen sken. Jättehärligt! Kl 19.00 lade vi till vid Lilla Bommens gästhamn där vi övernattade.

På söndagen - i betydligt sämre väder -  "seglade" vi uppför Göta älv, det blev mest för motor - motström c:a 1 knop.
Slussen i Lilla Edet
I Lilla Edet dröjde det nästan 2 timmar innan bron öppnandes så vi kunde komma in i slussen. Detta gjorde att vi ej hann fram till slussarna (de moderna) i Trollhättan före 19.00. Vi fick förtöja Ramunda vid de gamla slussarna från 1840-talet. Nästa helg ska Daniel med familj segla sista sträckan hem.
Vi hämtade bilen och tog in på B&B i Lilla Edet.

Sankt Johannes kyrka i Malmö
På måndagen körde vi via Göteborg till Malmö, där vi hälsade på Carolina. Hennes operation hade gått bra och hon var relativt pigg. Vi stannade över till onsdagen då vi åkte hem. Vi passade på att hälsa på Carolinas man Jesper och barnen Måns, Ebba och Saga i Rottne. Under vägen tog vi en paus vid Vätteryds gravfält - Skånes största. Där tog vi vår 738:e cache som innehöll en Travel Bag som startat sin resa i USA.
Sent onsdag kväll kom vi hem.