tisdag 24 september 2013

SPF-s måndagsvandring

I våras blev jag tillfrågad av SPF Rosenkälla om jag kunde ordna en vandring på Maritas och min sträcka på Sörmlandsleden. Visst kunde jag det. Nu var det dags - måndagen den 23 september.
Nio vandringslystna damer mötte upp vid Svärta kyrka, där vi skulle börja vandringen. Men innan dess en guidning i kyrkan av kyrkvärden Carl-Otto af Sillén. Då fick vi bland annat höra om kyrkans historia samt intressanta inventarier.
Sedan började vi gå på etapp 48 förbi Åstugans Café (stängt) och en bit på den gamla Eriksgatan. Därefter vila och kaffepaus på en sluttning i solen - fast det blåste lite. Återstod sedan en dryg kilometer till masugnsruinen vid Ullaberg. Alla var nöjda - fint väder, lagom långt och i ett tempo som - jag tror - passade de flesta deltagarna.

Etappansvariga vid Svärta kyrka på väg att underhålla leden

Några av de vandringslysta damerna


Vid Åstugans Café


Svärtaån


Efterlängtad kaffepaus


Sedan blir det uppförsbacke


Vid målet - Ullabergs masugnsruin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar