söndag 21 maj 2023

Årets andra husbilsutflykt torsdagen den 11 maj: Motala

Efter frukosten cyklade vi till Motala Motormuseum.
Jag har varit där tidigare och ville komma tillbaka för museet är verkligen "
En nostalgiupplevelse för hela familjen".

Motala har varit och är fortfarande en verklig industristad!
Jag minns Motala Verkstad, som anlades för att tillverka nästan allt som behövdes för att bygga Göta kanal.
Där fanns också Electrolux, som tillverkade vitvaror och hushållsapparater. Det tredje stora företaget var elektronikföretaget Luxor, som tillverkade TV- och radioapparater, bandspelare, datorer mm.
Vi cyklade in till stan. 
Det går inte att missta sig: vi är i CYKELSTADEN!
Vi betalar kombinationsentré för Motormuseet och Vättern-akvariet.
Cykelverkstäder behövs i Motala för där startar cykelloppet Vättern runt.
Detta är Luxors transistorradio från slutet av 1950-talet. Jag jobbade då på Svenska Möbelfabrikerna i Bodafors och vi var bland annat duktiga på att formpressa plywood t ex till denna batteridrivna radioapparat.
Detta är Luxors dator ABC 80 från 1978, som Stensund inredde sin första datasal med. Tangentbordet till höger och till vänster en diskettstation för 2 st 5,25 tums floppy-diskar. Datalagringen var magnetisk enkelsidig och rymde 160 kB. I källaren i villan i Trosa inredde jag en liten dataskrubb, där även barnen inledde sina datakarriärer.
Klicka på bilden om du vill läsa texten.
Innan min mormor gifte sig arbetade hon som telefonist på en sådan här telefonstation i Hallstahammar på 1880-talet.

1958 - om jag minns rätt - köpte pappa en sådan här möbel. Den innehöll radio, grammofon och trådspelare samt en stor mono-högtalare.
En trådspelare användes för att spela in eget ljud från en mikrofon till  en magnetisk metalltråd som oftast trasslade sig.
Den ersattes snart av magnetbandet.
När jag 1961 flyttade hemifrån till mitt första lärarjobb i Anderstorp köpte jag en sådan här radio.
I en Durex-automat kunde man köpa kondomer och betala med mynt. De flesta kunderna smög nog dit vid mörkrets inbrott!

Förstora bilden ovan och läs texten om det brittiska kungahuset på 1600-talet och få ett historiskt perspektiv.
Undrar om dagens nykrönte kung Charles III har samma läggning som Charles II hade?
En selfie framför den skolbänk där jag präntade mina första bokstäver 1942. Det var inte igår. Och visst minns jag, hur vi varje morgon (tror jag) sjöng 'Din klara sol går åter upp', till fröken Johnsons orgelackompanjemang.
Har alltid önskat mig ett Märklintåg i julklapp! Men icke sa Nicke!
Vad jag och min bror längtade efter var en riktig rattkälke, som gick att styra. Men vi hade en utan ratt, som vi försökte styra genom att bromsa med fötterna.

I samband med de så kallade 'Ungdomsdagarna' i Bodafors i slutet på 1950-talet samverkade idrottsföreningarna och församlingarna genom att ordna idrottstävlingar, konserter och aktiviteter i kyrkorna (det fanns minst fem olika församlingar).
Bland annat det så kallade Sandsjö-loppet, som var en 2 mil lång cykeltävling. Jag deltog på pappas cykel och hade vänt styret så det blev ett 'bock-styre'.
(Bilden från Bygdeband, Norra Sandsjö.)
Då vann jag en sådan här välutrustad campingväska.
Den använde jag i många år.

Den 3 september 1967 hade jag ett H-märke på rattnavet för att påminnas om att 'nu gäller det högertrafik'!
Men Peter Himmelstrands hit från 1974 'Håll dig till höger Svensson' handlar om något helt annat. 
Kolla på denna länk!
Efter nästan 2 timmar i muséet smakade det gott med en fika.
Ett kvarter bort finns Vättern-akvariet i den gamla tullkammaren.
Det - liksom motormuséet - drivs av Hotell
 Nostalgi.
Det finns 15 akvarier i varierande storlek där Vätterns fauna håller till. 

Fiskar
Kräftgång
Sedan startade vi en cykeltur utmed Göta Kanal.
Vi gjorde ett stopp vid Baltzar von Platens grav.

(Från ChatGPT): Baltzar von Platen är främst känd för sitt arbete med att planera och genomföra byggandet av Götakanalen, som är ett av Sveriges mest betydelsefulla ingenjörsverk och en viktig del av landets historia och kulturarv.




Göta Kanal ligger nedanför Marita och bakom syns Motala ström.


I Motala verkstads gamla byggnader finns idag annan verksamhet.
Vid Mallbodens Café stannade vi och njöt av en maffig glass i solskenet.
I mallboden förvarade man alla mallar för gjutning av t ex maskindelar, som behövdes när kanalen byggdes.
Glassen ligger ovanpå en välgräddad våffla!
Det svalkade och smakade förträffligt!
Vi fortsatte bort till Borenshults slussar.
Där finns 5 slussar ned till sjön Boren 15 meter nedanför:


Här vände vi och cyklade tillbaka till Motala. Nu på kanalens andra sida.
Vi passerade den gamla lokverkstaden.

Ute på Motalaviken står konstverket Visionärens vinkelben,
som delvis anspelar på Motalabron.
Den byggdes 2013 för att omleda genomfartstrafiken i Motala till RV 50.
 

Det finns något bekant över detta konstverk.
Jo - naturligtvis Turning Torso i Malmö!
Konstverket symboliserar Vätternrundan som kördes första gången 1966.



Konstnären Iréne Nordh minns jag. Hon jobbade på Stensund samtidigt med mig en tid. Inte anade jag då vilken talang hon hade.
I år går Vätternrundan den 9 juni.
Här fortsatte vi cykelturen utmed Vätternstranden på Östgötaleden Motala runt till vår ställplats i Furulid.
Vi cyklade under Motalabron.
Motala är också en stor sjöstad. Här är inloppet från Vättern.
Vi gjorde ett stopp och kollade på Motala FK-s stuga på Råssnäs-udden.
Det brukar vara full fart här på kvällar och helger.
Utsikt mot Motalaviken.
Nu kom vi inte längre ut utan svängde norrut mot Varamon.
Marita hittade cachen som låg vid trädets rot.
Efter 23 km trevlig cykling är vi tillbaka vid Furulid.


Vi avslutade en mycket aktiv dag med en kvällsfika.

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar