söndag 22 september 2024

Höga kusten och Inlandsbanan: Del 1 - Intro

Jag råkade i somras läsa i ICA-kuriren om en resa till Norrland: Höga kusten och Inlandsbanan, en läsarresa ordnad av Världens Resor. Den verkade intressant och dessutom inte heller speciellt fysiskt krävande så Marita och jag anmälde oss.

Efter en resa brukar Marita skriva på FaceBook och jag gör några inlägg på min blogg Pappa G. 
Man måste då börja med att gallra bland flera hundra foton och videos, vilket är jobbigt. Sedan brukar jag välja vilka av mp4-filerna (videos) som kan tänkas användas i bloggen samt redigera dem så de blir mindre än 100 MB för att kunna infogas. Därefter lägger jag ihop mina foton med Maritas så de kommer i kronologisk ordning. 
Jag kom snart på att jag hade väldigt dålig koll på hur vi hade rest runt i Norrland. Således tog jag fram kartor från Google Maps, där jag la in de orter vi besökt. Detta är resultatet. Den blå resrutten är landsvägar, men Inlandsbanan har ungefär samma sträckning. 

På Sverigekartan blev det så här.Nu fick jag en överblick var vi har varit och kan nu börja lägga in foton och skriva texter, vilket är det stora jobbet.

SLUT del 1


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar