Vi ska nu åka Inlandsbanan (Wikipedia) som går mellan Kristinehamn och Gällivare, som ligger på 360 m ö h och 131 mil från Stockholm.Efter riksdagsbeslutet 1907 började Inlandsbanan byggas i etapper och blev helt klar 1937.
Världens resor har abonnerat en motorvagn, som är bemannad med två lokförare (Jenny och Therese) och en tågvärd (Adrian). Vi åker söderut intill Muddus Nationalpark. Marita njuter av utsikten.Jämfört med buss så är det gott om plats på tåget. Man kan gå omkring och prata med reskamraterna och tågpersonalen.Det är inte ofta man åker ett så här långsamt tåg där man kan njuta av utsikten och se renar utmed spåret. Jag går fram och pratar med lokförarna och kan samtidigt se det långa spåret framför mig.
Strax efter Porjus åker vi över Stora Lule älv på bron vid Långsele.
Strax innan vi passerar Harsprångets (Wikipedia) kraftstation stannar tåget.
Harsprångets stora damm. Tack vare Harsprånget kunde sydsverige få del av vattenkraften från norr. Det skedde 1952 när den 100 mil långa 400 kilovoltsledningen till Hallsberg var klar.
Vi åkte 'baklänges' på bron över Lilla Lule älv (Wikipedia) vid Akkatsfallen. Det var här kung Gustav V invigde Inlandsbanan skedde den 6 augusti 1937. Festmåltiden avnjöts på stranden nedanför bron. Minnesstenen finns i Jokkmokk.
"Här invigde kung Gustaf V Inlandsbanan den 6 augusti 1937."
Jag och min kompis Kerstin liftade med transporten till hotellet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar