måndag 13 maj 2013

Vårlunch med SPF Rosenkälla på Pelles Lusthus den 13 maj 2013

Så har jag då skaffat en egen blogg. Jag har haft stor glädje av att kunna följa andras bloggar - t ex mina barns - och fått reda på hur de mår och vad de sysslar med. Jag går faktiskt in flera gånger per dag och kollar. Redan i höstas började jag fotografera och dokumentera vad jag gjorde, vilka jag umgicks med etc. men visste inte då vad ska skulle göra med bilderna. Den bloggen kanske är en möjlighet.
Det passar bra att börja med vårens första cykeltur. Cykeln var i trim för den var garantiservad i höstas. Det var bara att plocka fram hjälm och vindjacka samt klämma fast färddatorn så jag kan se hur fort och långt jag cyklar. Jag hade medvind in till stan.
Från och med i år är jag med i SPF Rosenkälla, som har vandringar på måndagar och boule onsdag förmiddag. Då hinner jag till boulen i Sjösa kl 13.00. SPF Nyköping, där jag var med tidigare, hade sina möten på onsdageftermiddagar, så då kunde jag inte vara med pga boulen i Sjösa.
Denna dag hade SPF Rosenkälla sin vårlunch på Pelles Lusthus. Pelle Nilsson drev under många år grossistföretaget Konservkompaniet - eller i folkmun "Konserven". Han började sin bana genom att åka runt och sälja bananer från sin cykel. Vill du veta mer om Pelles Lusthus så fungerar denna länk: http://www.kulturparlor.se/Pelles-Lusthus/pelleslusthus_start.aspx
På hemvägen träffade jag en annan pensionär på cykel som jag inte kände sedan tidigare. Jag bad honom ta ett kort på mig, när jag kom cyklande. Det gjorde han gärna. Det blev sedan ett långt samtal. Han berättade att han ofta var ute i skog och mark, där han var speciellt intresserad om konstiga former i naturen - vrilar, underligt krokiga grenar. Ibland tog han med hem och i sina lilla verkstad blev det "konst" av grenen. Får se om vi träffas igen.

7 km  cykeltur in till Nyköping
Clownen August utanför Pelles Lusthus
Pelles gamla lastbil

Den ugnsbakade laxen smakade jättegott

Kaffe tillsammans med vännen Joachim

Musikskolans saxofongrupp underhåller

Klar för hemfärd efter en trevlig dag

1 kommentar:

  1. Ser ju härligt ut att vara pensionär. Nåt att se fram emot!

    SvaraRadera