lördag 25 maj 2013

Vatten mm

På fredagkvällen gör vi en underhållsrunda på en del av vårsträcka - etapp 48 - på Sörmlandsleden. Vi får hjälp av Mårten. Det går jättebra för Marita är ju målardotter. När vi kommer hem kl. 22.00 ska jag försöka fylla på luft i hydroforen med en kompressor för att få upp trycket. Jag lyckades inte. Bäst att sova på saken och det lönade sig. Under natten kom jag på hur jag skulle göra. Man trycker in luften genom en typ bildäcksventil, som har en slags nål som måste skruvas i rätt läge för att luft ska komma in samtidigt som vatten inte får rinna ut. Kl. 7 på lördagmorgonen satte jag i gång att "lufta" hydroforen (vilket man måste göra någon gång om året - gjordes senast dec 2010). Det gick bra! Allt fungerade och pumpen låter inte allt för mycket. Kanske slipper vi investera i ny pump (åtminstone inte nu). Vi firar med att duscha samt att frukost i uterummet (premiär för säsongen) även diskmaskinen kör vi igång.
Efter lite trädgårdsarbete åker vi till Åmells Möbler i Gnesta (www.amells.se) som har Öppet hus för att fira sitt 5-års jubileum. Där träffar vi VD-en (mm) Jonny (Maritas son) och allas hans medarbetare. Det är mycket folk där, vilket är jätteroligt. De får några beställningar medan vi är där. Vi köper en glasvas. När vi kommer hem fortsätter vi pyssla i trädgården - det är ju snart sommar.
Men det bästa av allt - VI HAR VATTEN!
 










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar