Vi börjar onsdagen med en god frukost på detta B&B innan vi packar cyklarna.
Gruppfoto. Jag saknar hjälm, för jag ska köra bilen.
Eliot har hög fart på grusvägen.
Banvallsleden är dock roligare och säkrare att cykla på.
Här korsar banvallsleden landsvägen, där jag väntar på cyklisterna.
Cyklisterna passerar Byholma övergivna stationshus.
Jag passerar med bilen Boasjön, där denna minnessten efter stormen Gudrun 2005 finns.
Över en vik av södra Bolmen har rallarna byggt en 300 m lång järnvägsbank.
En järnbågsbro ger fri passage för båtarna.
Lägg huvudet på sned för att kolla denna video!
Piksborgs stationshus, som idag är ett fritidshus.
Dags för lunchrast.
Piksborg är en borgruin från 1300-talet med rester av en pålsättning i vattnet, belägen på en ö i sjön Bolmens södra ände. Borgen var byggd i trä med jordvaller, strategiskt belägen i det dåvarande gränslandet mot Danmark. Piksborgs slottsruin är ett kultminne.
Eliot kunde naturligtvis inte låta bli att prova dressinen. Den användes av banvakten när han skulle förflytta sig för att t ex inspektera banan.
Däremot såg vi inte några havreåkrar, vilket beror på att odlingen av havre för livsmedelsproduktion i Sverige har minskat på grund av för dålig lönsamhet. Samtidigt har efterfrågan på havreprodukter ökat. 1999 skördades 1 miljon ton havre. Idag är skörden bara 700 000 ton. 2018 importerades havre, då produktionen var mindre än under missväxtåren på 1800-talet.
Under samma tid har odlingen av majs för djurfoder ökat.
Marita vänder om för att hämta bilen och köra den till Ljungby medan vi fortsätter cykla mot Ljungby.
Vi kör under E4-an där lastbilarna dundrar fram.
På torget i Ljungby blir det ett stopp för besök på apotek och optiker, för Eliots glasögon behövde repareras.
På eftermiddagen rullar vi in på Tipi - Ljungbys äventyrscamping där Marita redan checkat in oss i två små stugor.
Under dagen har vi cyklat 53 km.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar