Tillsamman med två goda vänner bilar vi på tisdagsmorgonen till Linköping.
Vid Tullbron ligger M/S Kind och väntar på att ta ombord passagerarna. Vi har köpt 'Heldagskryssning Stora Kinda Kanalturen' från Linköping till Rimforsa.
Kanalen ingår i Stångåns stora vattensystem, där vattnet rinner från sjön Åsunden (87 möh) ned till sjön Roxen (33 möh) i Linköping. Vattnet i alla sjöarna är förutsättningen för kanaltrafiken, som pågått sedan 1871.
M/S Kind är byggd 1890. Godstrafiken upphörde 1948. Numera trafikeras kanalen bara av M/S Kind och fritidsbåtar. Förra året passerade endast 90 fritidsbåtar, kanske eftersom det endast är mindre båtar som kommer under de fasta broarna (3,9 m fri höjd).
Undrar hur kanalbolagets ekonomi ser ut och vilka är framtidsutsikterna?
M/S Kind är byggd 1890. Godstrafiken upphörde 1948. Numera trafikeras kanalen bara av M/S Kind och fritidsbåtar. Förra året passerade endast 90 fritidsbåtar, kanske eftersom det endast är mindre båtar som kommer under de fasta broarna (3,9 m fri höjd).
Undrar hur kanalbolagets ekonomi ser ut och vilka är framtidsutsikterna?
Det regnar när båten lägger ut från kajen kl. 10:00 vid Kanalbolagets kontor.
Drömmarnas båge från 1999 i rostfritt stål spänner över Stångån från Drömmarnas port på Tanneforssidan. Porten symboliserar bland annat livets cirklar och naturens omvandlingar och pånyttfödelser. På kvällarna är bågen belyst av strålkastare.
Har amatördykare fiskat upp dessa cyklar ur kanalen?
En selfie på akterdäck.
Har amatördykare fiskat upp dessa cyklar ur kanalen?
En selfie på akterdäck.
Båten är fullsatt, häften av passagerarna ingår i en bussresa där denna tur är en del av en tredagarstur från Skåne. Matsalen har plats för 54 gäster.
Vi glider fram mellan de fina villorna utmed kanalen.
När M/S Kind närmar sig denna GC-bro öppnas den av en kanalanställd, som även jobbar vid Tannefors-slussen.
På väg mot slussen Tannefors.
Klicka på fyrkanten nere till höger så ser man videon på helskärm.
Tanneforsslussen är en 'trippelsluss', som lyfter båten 10,5 m.
Vid varje sluss-system fanns en slussvaktarstuga.
De är förmodligen fritidshus idag.
Så är vi då uppe. Slussningen tog c:a 20 minuter.
Under mina studier i Linköping i slutet på 1960-talet, borde jag har varit vid dessa fantastiska slusskonstruktioner. Men det var jag inte.
Däremot så rodde jag på Stångån med Linköpings studenter i båtar lånade från Norrköpings Roddklubb. Det var 4-mansbåtar med styrman, minns jag.
Här ska vi gå under 'Braskens bro'.
Slussen Hackefors lyfter 6,8 m i en enda sluss!
Slussportarna öppnas och stängs med handkraft.
Här svarar båtens 'hopp-i-land-Kalle' för kraften.
Vi ska under dagen passera 9 slussplatser med sammanlagt 14 slussar.
Då har vi kommit 51 m närmare himlen.
Lunchdags. På menyn fanns mycket att välja på. Jag åt en god entrecôte med bakad potatis.
Tyvärr var det MYCKET trångt vid bordet.
Lunchdags. På menyn fanns mycket att välja på. Jag åt en god entrecôte med bakad potatis.
Tyvärr var det MYCKET trångt vid bordet.
Den unge kaptenen gör sin 3:dje sommar på Kinda kanal.
Normalt är han styrman på en stor katamaran i Holland, där han transporterar ut vindkraftverk till Nordsjön.
Han måste också ha uppsikt akterut för att veta när slussportarna är stängda.
Vi glider förbi flera fina slott, bland andra Sturefors slott vid sjön Ärlången. Där bor ätten Bjelke. Slottet fick sitt namn efter Margareta Sture, som var gift med Ture Bjelke, som avrättades vid Linköpings blodbad år 1600.
Efter slussen i Sturefors finns denna lilla bro.
Bakom kröken dyker slussarna vid Hamra och Hovetorp upp.
Slussluckorna öppnas för hand.
I Hamra-slussen kan man gå iland och vandra utmed kanalen till Hovetorpsslussarna. Eftersom regnet slutat och solen tittat fram är det nu riktigt skönt väder.
Nästan alla lämnar båten, dels för att röra på sig och dels för att titta på slussningen från land.
Jag och Björn poserar på slussporten.
Vi stiger av för att leta reda på den geocache som är gömd intill kanalen. Efter ett tips från en slussvakt hittar vi den. Jag lägger i ett så kallat spårbart objekt, som jag tagit med från Norge. Med hjälp av ID-brickan har jag fått reda på att Pip (som piper när man klämmer på den) ägs av en geocachare i Tjeckien som vill att den ska flyttas runt bland olika cachar i Europa.
Båten går fortare än vandrarna.
Björn och Marita på gångbron över kanalen.
En av de få kanoterna vi såg under dagen.
Den är kanalens smalaste sluss - bara 8 cm bredare än M/S Kind.
Vi är nu uppe i sjön Järnlunden.
Kl 16:45 kliver vi iland på Rimforsa brygga och efter en kort promenad kommer vi upp till Kustpilens hållplats. Med tåget från Kalmar återvänder vi till Linköping.
Vi säger adjö till stinsen i Linköping när vi hämtar bilen på den närbelägna parkeringen.
Trots regnet på förmiddagen så blev det en mycket trevlig dag tillsammans med goda vänner på M/S Kind genom det vackra östgötska landskapet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar