lördag 22 juni 2024

Hjälmare kanal med Aktiva Seniorer 18 juni 2024

Föreningen Aktiva Seniorer i Nyköping genomförde tisdagen den 18 juni en dagsutflykt med buss för att åka båt på Hjälmare kanal till Örebro. Den är Sveriges äldsta byggda vattenväg. Den byggdes år 1623–1639, dvs under kung Gustav II Adolfs regeringstid. (Han som dog i Lützen 1632.)
Vid Hjälmaredocka väntade M/S GUSTAF LAGERBJELKE
med besättning. När väl alla 54 deltagarna kommit ombord styrde skepparen Jan-Erik Ekblad söderut på Hjälmare kanal.
Kanalen börjar i Arbogaån 2 m ö h med sin första sluss Gravudden och slutar vid Notholmens sluss i Hjälmaren 22 m ö h. Vattnet rinner norrut!

Efter de två slussarna i Hjälmaredocka är höjden 20 m ö h.
Efter 300 m går vi in i nr 8 sluss. Den kallas  Konung Carl XIV Johan och lyfter oss 2 meter.

Portarna tätar inte ordentligt så lite vatten läcker igenom.
Hjälmare kanal är inte elektrifierad utan luckorna, som släpper ut vattnet i slusskammaren nedanför, vevas upp för hand. Tungt jobb - jag vet! När sedan vattennivån är lika på ömse sidor av slussportarna kan de öppnas.
Vi njuter av landskapet som vi glider fram genom.

En gråhäger slår följe med oss.
Kaptenen berättade om hur kommunikationen mellan slussvakterna fungerade.

Här berättar han om trafiken på kanalen.

I Norra Signalen bodde en gång i tiden personal som skötte slussning mm. De kommunicerade med personal i Södra Signalen som någon slags trafikreglering.

När någon del av kanalen behöver repareras kan den stängas av med en port så att den kan tömmas på vatten. För närvarande finns inga portar.

För att skydda stränderna har man byggt en barriär av stockar, vilka ska förhindra att material rasar ned i kanalen.
Den här stenen kallas Arninge märke.
Om vattennivån når upp på stenen kan de största båtarna gå i kanalen.
Bron vid Sundbacken har öppnats så vi kan passera.
Förra året cyklade vi över den här bron under en cykeltur utmed kanalen.

Vi lämnar sluss nr 9 och åker ut på Hjälmaren med kurs mot Örebro.

Strax är vi ute på Hjälmaren.

Utöver allmänna data om kanalen finns också den 'Gamla kanalen', till vänster.
Hjälmare kanals hemsida finns utförlig information om kanalen.
Nu börjar en 3 timmars sjöresa då vi bland annat äter lunch.
(Hjälmare kanal ligger längst till höger på kartan.)
Hjälmaren, som är Sveriges 4:e största sjö, ligger i Sörmland, Närke och Västmanland. Nu har vi en 3½ timmes sjöresa framför oss.
Det är friska vindar uppe på övre däck.
Vi fick en mycket god lunch samtidigt som det blåste och regnade ute.
I salongen finns en stor karta, som visar båtens aktuella position.
Just nu är vi på väg in i Norra Ässundet.


Med denna handdrivna cykelfärja Åbäket kan man korsa sundet, om man till exempel är ute på en cykeltur.
Ässundets sommarcafé skymtar bakom träden.
Hastigheten är begränsad till 5 knop, vilket beror på att det är grunt - bara 1,2 meter. Det var länge sedan leden muddrades. Båten har ett djupgående på 1,3 meter.
Vi är nu i oset, dvs Svartåns mynning i Hjälmaren. Här åker vi igenom naturreservatet Oset och Rynningeviken.

Vi fortsätter på Svartån in mot Örebro centrum och 
passerar platsen för den gamla oljehamnen.

Här ligger motorbåtshamnen.

Slutligen gick vi upp genom Örebros enda sluss.
Så lägger vi till vid kajen.
Vi bytte från båt till buss. Efter 3 timmar var vi tillbaka i Nyköping.
Det var en väldigt trevlig utflykt!
Aktiva Seniorer hade chatrat båten hos Arbogarederiet. Kolla vad det erbjuder.

SLUT




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar