Kryssningen med Hurtigrutens expeditionsfartyg
MS Midnatsol 25 - 31 maj 2019
På lördagskvällen den 25 maj stävade vi ut mot Hjeltefjorden längs samma
rutt, som vikingarna en gång använde på sin väg till fjärran land.
Söndag 26 maj
Första dagen till sjöss.
Vår insideshytt låg på däck 6, nästan längst akterut.
I hytten finns en TV där vi kunde följa vår färd från båtens bogkamera.
Vi är på väg mot Ålesund.
Frukosten åt vi i matsalen, som var belägen i aktern på plan 5.
Därifrån hade vi bra utsikt bakåt. Vi har precis passerat en fyr.
Över bergen i sydost trängde solstrålarna ned genom molnen.
MS Midnatsol är tillägnad den arktiska
sommaren. Fartyget seglar längs den norska kusten från maj till september, och
är del av vår globala Expeditions-flotta under resten av året, då hon seglar i
bland annat Sydamerika och Antarktis.MS Midnatsol har sitt eget expeditionsteam ombord
och fungerar som en skola till havs. Med intressanta föredrag, presentationer
och aktiviteter såväl inomhus som ute på soldäck blir det en spännande och
lärorik resa. Ämnena varierar beroende på årstid och farvatten.
Expeditionsteamet arrangerar dagligen föredrag, presentationer och
kvällsaktiviteter.
Båten kan ta 970 passagerare.
Båten kan ta 970 passagerare.
Vi gick på upptäcktsfärd.
På däck 8 och 9 längst fram i fören finns uppehållsrum med förnämlig utsikt.
På däck 8 och 9 längst fram i fören finns uppehållsrum med förnämlig utsikt.
Hissarna gick upp till plan 8, där det finns en panorama-lounge i fören.
Med trappan kom man högst upp till soldäck med SPA och bastu, solstolar
och badtunnor mm. Där ordnades aktiviteter av olika slag.
Sol- och aktivitetsdäck
Panoramabild |
Alla Hurtigrut-båtarna, som går mellan Bergen och Kirkenes och tillbaka, har en fast tidtabell och ett antal större eller mindre hamnar som ska angöras. Båtarna är norska kustens kollektivtrafik, som transporterar både människor och gods.
I några hamnar är uppehållet så långt att vi kan gå iland och göra utflykter.
Nu ska MS Midnatsol strax lägga till i Ålesund.
(Från båtens informationsskärm) |
Passagerarna samlades på däck när den stora båten skulle angöra kajen.
Vi hade 3 timmar på oss för en vandring med Anna genom Ålesund.
Vi hade 3 timmar på oss för en vandring med Anna genom Ålesund.
Ålesund är Norges största fiske- och
industristad med cirka 50 000 invånare. Staden är vackert belägen och verkar
nästan flyta på vattnet eftersom den är fördelad på flera öar med broar mellan.
När fisket förändrades på 1950-talet slutade man fiska och började istället
bearbeta och exportera fiskeprodukter. Det Ålesund är mest känt för är dess art
nouveau-arkitektur. Vid en stor brand år 1904 brann större delen av stadens
traditionella träbyggnader ner till grunden och 10 000 människor stod utan tak
över huvudet. Med hjälp av vänligt sinnade personer, bland annat den tyske
kejsar Wilhelm II, byggdes stadskärnan upp igen på kort tid. Eftersom den stora
trenden inom den tidens arkitektur var Jugendstilen blev detta den ledande
tendensen i den nya stadsdelen, med inspiration från norska och
nationalromantiska anor. Jugendstilen, även kallad för art nouveau,
kännetecknas av en uppsjö av torn, spiror och detaljerade utsmyckningar på
husfasaderna.
På den slingrande promenadvägen med 418 trappsteg kommer man upp på stadsberget Aksla.
Marita och några till vandrade upp.
Från Fjellstua är utsikten den bästa över Ålesund.
Vi lämnade Ålesund kl 15.00 och fortsatte norrut.
På soldäck var det skönt för varmluft från fartygets ventilationssystem blåstes ut bakom oss.
3 timmar senare kom vi till Molde, där det var ett uppehåll på 30 minuter.
Vi hann kliva av och ta en geocache på kajen bakom detta el-skåp.
Vi tyckte att MS Midnatsol var en stor båt, men det finns större!
Den här heter AIDA Sol från Genua och kan ta 2174 passagerare.
Dags att lämna Molde.
Sent på kvällen anlöpte vi Kristiansund. Vi stannade dock kvar på båten.
Måndag 27 maj
Tidigt på morgonen anlände vi till Trondheim.
Vi noterade att Hurtigrutens MS Finnmark låg vid samma kaj. Den var på väg från Kirkenes till Bergen.
I hamnar med längre uppehåll ordnade Expeditionsteamet på MS Midnatsol utflykter. I vår resa ingick några utflykter som Albatros ordnade.
På kajen väntade vår buss för en rundtur genom Trondheim. Chauffören och Anna hjälptes åt med guidningen.
Från denna utsiktsplats kunde vi lokalisera Nidaros-domen, Nidälven och Munkholmen.
När kyrkan började rekonstruerades 1929 placerade man in hela 57 skulpturer på västfasaden. Det är kungar, biskopar, helgon mm som avbildas.
Läs mer på denna länk: https://en.wikipedia.org/wiki/Nidaros_Cathedral_West_Front
Vad är det för figur som kikar fram? (Någon som vet?)
Vi stävade ut från Trondheim.
Fortsättning följer i nästa blogg!
Marita och några till vandrade upp.
Från Fjellstua är utsikten den bästa över Ålesund.
Vi lämnade Ålesund kl 15.00 och fortsatte norrut.
På soldäck var det skönt för varmluft från fartygets ventilationssystem blåstes ut bakom oss.
3 timmar senare kom vi till Molde, där det var ett uppehåll på 30 minuter.
Vi hann kliva av och ta en geocache på kajen bakom detta el-skåp.
Vi tyckte att MS Midnatsol var en stor båt, men det finns större!
Den här heter AIDA Sol från Genua och kan ta 2174 passagerare.
Dags att lämna Molde.
Sämre utsikt kan man ha från middagsbordet.
Efter middagen var det kaffe i sällskapsrummet i fören.
Sent på kvällen anlöpte vi Kristiansund. Vi stannade dock kvar på båten.
Måndag 27 maj
Tidigt på morgonen anlände vi till Trondheim.
Vi noterade att Hurtigrutens MS Finnmark låg vid samma kaj. Den var på väg från Kirkenes till Bergen.
I hamnar med längre uppehåll ordnade Expeditionsteamet på MS Midnatsol utflykter. I vår resa ingick några utflykter som Albatros ordnade.
På kajen väntade vår buss för en rundtur genom Trondheim. Chauffören och Anna hjälptes åt med guidningen.
Från denna utsiktsplats kunde vi lokalisera Nidaros-domen, Nidälven och Munkholmen.
Nidarosdomen
började byggas 1070 över Olav den heliges grav och blev färdigbyggd under 1320.
Den är en medeltida katedral och är efter Uppsala domkyrka Skandinaviens
största kyrka och var en gång säte för ett ärkebiskopsdöme som sträckte sig
över hela dagens Norge, Jämtland, Härjedalen samt Island och Grönland mm.
Den har
varit, och är än i dag, ett mål för många pilgrimsvandringar.
En lokal guide visade oss runt och berättade kyrkans långa historia. |
(Foto från internet för det är fotograferingsförbud i kyrkan.) |
När kyrkan började rekonstruerades 1929 placerade man in hela 57 skulpturer på västfasaden. Det är kungar, biskopar, helgon mm som avbildas.
Läs mer på denna länk: https://en.wikipedia.org/wiki/Nidaros_Cathedral_West_Front
Vad är det för figur som kikar fram? (Någon som vet?)
Enligt en sägen gick kung Olav i början av juli 1030 från Selånger med sin här (jag trodde han vandrade ensam) till Norge för att
kristna landet och ta tillbaka kungatronen. Färden tog slut i Stiklestad, där Olav blev dödad i ett fältslag den 29 juli. Nästan omedelbart efter hans död
började ryktet sprida sig om Olavs helighet. Lite drygt ett år senare grävdes liket fram under närvaro av biskop Grimkjell. Biskopen helgonförklarade Olav och bygget av en gravkyrka till Olav inleddes. Slaget
representerar idag införandet av kristendomen i Norge.
Gravplatsen började locka pilgrimer från hela Europa.
Gravplatsen började locka pilgrimer från hela Europa.
Detta är en av flera pilgrimsleder. |
När pilgrimen kommit fram hit har hen 0 km kvar att gå. |
Nere vid hamnen står Leiv Eirikssons staty.
Det var ju han som 500 år före Columbus 'upptäckte' Amerika.
Genom Trondheim rinner Nidälven. Minns ni slagdängan från 1949? |
Fortsättning följer i nästa blogg!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar