fredag 10 mars 2017

Födelsdagsresa med underhållning i Stockholm 26 - 27 januari 2017

När jag senast fyllde jämna år (för drygt 1 år sedan) fick jag en "upplevelsepresent" av mina barn. Först nu har jag kommit till skott, skaffat biljetter till Wallmans Salonger, hyrt rum på Af Chapman samt bokat tågbiljetter till Stockholm. Vi hann tyvärr inte med planerat tåg från Nyköping, för vi hittade ingen parkeringsplats i närheten. Jag fixade dock med tågvärden så vi fick åka med nästa tåg i stället. Därför kom vi en timme senare till Stockholm, men det gjorde inget.
Vi promenerade till Kungsträdgården där Café Söderberg (efter författaren Hjalmar Söderberg) lockade med härliga räkmackor.
Mitt i restaurangen står en lönn med sin krona ut genom taket
I Jakobs kyrka var det lunchkonsert - temat var Chopin, vars pianomusik jag gillar.
I Jakobs kyrka
På väg till Nobelmuséet i Gamla Stan löste vi ett geocacheproblem på Gustav Adolfs torg.
Det fanns mycket att upptäcka på Nobelmuséet. Med en duktig guide fick vi reda på mycket.
Marita gör en kromatografi-analys 


Det är kallt när vi sakta går genom stan

Fullriggaren Af Chapman ligger sedan 1937 ordentligt förtöjd vid Skeppsholmskajen
Vi hade Wallmans Salonger på promenadavstånd. Det var fullt ös när vi kom dit - och "värre" blev det.
Mycket duktiga artister som bjöd på härliga scenframträdanden när de inte serverade oss vid borden. 

Sex omgångar bestick hann vi skicka till disken. Mycket smakligt mat!
Nästa dag gick vi en geocachingrunda på stan samt ägnade eftermiddagen åt Medelhavsmuséet vid Gustav Adolfs torg. Där pågick bland annat en utställning om det antika Egypten. Vi tog god tid på oss.
Ser ut som en terracotta-armé. Är det en dirigent i centrum?

Anubis



Det är roligt att komma till Stockholm. Där finns alltid något att se och göra.
Jag tackar mina barn för den trevliga födelsedagspresenten!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar