tisdag 31 oktober 2017

Pälle Näver - den omtyckte småländske diktaren och naturfilosofen

I söndags framförde jag och två spelmän ett program om smålänningen Pälle Näver för Smålands Gille i Nyköping.  Pälle Näver var ett alias för Josef Högstedt som levde under 1897 - 1986. 
Jag berättade om den finurlige poeten och naturfilosofen samt läste ett urval av hans dikter som var skrivna på såväl småländska som vanlig svenska. Som omväxling sjöng vi några av hans tonsätta dikter. 
Pälle medverkade själv med en inledande sång samt avslutade med sin fina Aftonpsalm, vilka jag digitaliserat från en gammal LP-skiva.

Pälle utanför sin diktarlya Vättehult i Stenberga utanför Vetlanda
Tillsammans med far och mor besökte jag Pälle 1965. Då satt han i sin gungstol och berättade om sig själv och sina dikter. Jag köpte hans diktbok Nävergiga, som jag haft mycket glädje av genom åren.


Jag läste "Markernas vår", som är en hyllning till den oansenliga örten Vårfryle
Han konstruerar nya ord, som skapar stämning och förstärker diktens budskap: soltändningsskyar, plöjareduglig, majdagsvind, lövfällningshöst, rönnbärsfilosofiskt snack, murkitteknöttler, monkaslonga, sillatjatten, savsjudningsnätter, pollenvindsrök, panflöjtsextasen, kryddbitterljuva, ugglevedseld etc.

En av de många humoristiska dikterna vi sjöng var denna:


Varje vecka i 44 år publicerades hans ”Veckans visa” i 33 svenska dagstidningar och 4 amerikanska.
Med åren blev det hela 21 diktsamlingar. Den första ”Solfjät” gavs ut 1923.


I denna bok berättas ingående om Pälle.

Pälle förmanar oss att vara tysta om vi vill uppleva hans "vänner" i Vättehagen.


Vätten rider på haren

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar