fredag 15 december 2017

Julens sånger i Nicolai-kyrkan i Nyköping

I kväll var det dags för den 17:e upplagan av Julens sånger. Kyrkan delade ut gratisbiljetter 3 veckor före konserten och Marita stod då i kön kl 7 på morgonen. Kyrkan är fullsatt båda föreställningarna.
  Den tillfälliga Julkören har varje år "lotsats fram" av den skicklige dirigenten Gunnar Björkvall. Kören består av c:a 130 personer såväl erfarna körsångare som sångglada personer vilka bara är med i denna kör. Jag har varit med två gånger. Det är roligt men kräver mycket övning. Flera sånger är dessutom ganska svåra. Den maffiga Hallelujakören i Händels Messias hör till dem.


Repertoaren varierar något från år till år, men vissa sånger "måste" ju vara med. 
Musikupplevelsen ökar när kören förstärks med musiker som spelar orgel, piano, flöjt, kontrabas och slagverk. Solosång förekommer också.

Efter halva programmet är det en kort andakt. 
Traditionellt avslutas konserten med Hallelujakören. Lyssna här till de sista 24 sekunderna:


Nu känns det att julen står för dörren!

Jag hoppas att mina följare under 2017 har fått något "till livs" när ni gjort er besvär att gå in på min blogg. Det är roligt att berätta om vad jag gör och vill gärna dela mina upplevelser.  Många av inläggen blev mycket längre än jag tänkt när jag börjat lägga in fotografierna. Eftersom jag av naturen är nyfiken vill jag lära mig mer (googlar) och dessutom är en "yrkesskadad" lärare delar jag gärna med mig. Inte sällan får jag problem eftersom det finns så mycket motstridande uppgifter på nätet. Vad är korrekta fakta och vad är fejk?

Nu önskar jag alla mina följare en 

God Jul och Gott Nytt År 2018!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar