tisdag 24 april 2018

Våren kommer med musik och promenader i naturen!

I vintras såg vi den fina filmen om Ted Gärdestad. Sedan dess har brodern Kenneth, som tonsatt Teds sånger, avlidit. 
Nu turnerar en grupp med "En hyllning till Ted Gärdestad och hans musik". Vi njöt och mindes, när vi lyssnade till avslutningssången "Jag vill ha en egen måne" på Culturum i Nyköping.


Denna första riktigt varma vårdag (23) går Marita och jag en tur på den medeltida Eriksgatan för att inventera fler intressanta platser att lägga geocachar på.
Tussilagon har slagit ut och den tröga flugan får ett skrovmål av proteinrikt pollen och kanske söt nektar.

Vid torpgrunden Pettersberg går det nog att gömma en cache - dock på behörigt avstånd från formminnet.

Vi tar en selfie under fikapausen på torpgrunden.


Den 21 april är det dags för Tintomaravandringen i Kolmårdsskogarna och Marita deltar.
Jag följer med Björn på en cacherunda. Det var han som invigde oss i geocachingens mysterier för 10 år sedan.
Björn har precis kollat upp att hans cache vid Söra ligger på rätt plats.
Vi besöker bland annat cachen Gustaf Nymans Minne. Burken ligger nära Gustafs tidigare bostad.
 I burken finns en lång levnadsbeskrivning om Gustaf, som efter en olycka blev svårt invalidiserad. Han dog 1970.

Som minne får man behålla ett av fotografierna, som ligger i burken.

Levnadsbeskrivningen. Vi ger en Favoritpoäng för denna trevliga cache!
 På kvällen går vi (jag och 3 goda vänner) på konsert i Culturum. Vi lyssnar på "Gamla godingar", som framförs av Sörmlands Musikkår. Gästartist är den legendariske saxofonisten Ingmar Nordström (86 år ung!) från Växjö. Jag minns när han med sin orkester kom till Frisksportarnas dansbana nere vid sjön Grimmen i Bodafors i slutet på 1950-talet. Det var midsommarfest och mycket folk. Midsommarstången hade under dagens klätts vid ängarna på andra sidan sjön och sedan rotts med dragspelsmusik till Frisksportgården. Jag var drygt 20 år och hade precis lärt mig dansa och jag hade roligt!

Vi får bland annat lyssna till Memory (här i förkortad version):

På söndagen åker jag och Björn ut i skogarna runt Stavsjö och ansluter ett tag till Tintomara-vandrarna, som har övernattat i det vindskydd de byggt.
Vi passerar den så kallade Minikanjon, som uppenbarades när några grottkrypare grävde fram den 1993.


En ung spänstig Tintomaravandrare gör "jättehoppet".
Vid Vikittelns vindskydd på etapp 30 äter vi matsäck och vandrar sedan upp till utsiktstornet på Venbrinksberget som är Sörmlands högsta berg - 123 m ö h.




En blåsippsplanta förökar sig bara med frön. Enligt radioprogrammet Naturmorgon kan en blåsippsplanta bli upp till 300 år gammal.
 På återvägen till Nyköping tar Björn (mest) och jag några cachar.
Men här under stenen hittade inte Björn någon burk. Den låg väl synlig - men ändå inte - en bit därifrån.
 Nu kommer sommaren snart!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar