fredag 10 januari 2020

Sexuella trakasserier

Marita och jag for till Oxelösund för ett tag sedan för att på Koordinaten titta på en konstutställning av högskoleutbildade metallkonstnären Jessica Fleetwood. Den heter 'Sexuella trakasserier'  och har 'Kvinnor i verkstadsindustrin' som utgångspunkt. 
Jessica är uppväxt i Oxelösund och redan som tuff 11-åring fick hon genom judoidrotten egna erfarenheter av ojämlikheten mellan könen. Dessutom jobbade hon på sommarloven som truckförare på SSAB. I utställningen behandlar hon ämnen som sexuella trakasserier och könsdiskriminering.  

 
 Konstverken är skapade i plåt med plasmaskärare. 


Hon har börjat med en stor plåt och skurit ut figuren och flyttat ut den framför plåten. Med färgade spotligths fullbordas konstverket.


 


 Med plasmaskäraren har hon skurit genom plåten och sedan punktsvetsat biten så den inte ramlar ned.
Hon fick iden till denna utställning under 'Metoo-rörelsen'.
 Jessica har dessutom skrivit boken Starka kvinnor.
I Fiskehamnen på Femöre sträcker sig Jessica Fleetwoods jättelika stålskulptur Ståltheten mot himlen. Med sina 14 meter av glänsande stålplåt har skulpturen blivit ett landmärke som välkomnar sjöfarare in i stadens hamnar. 
Ståltheten restes för att fira Oxelösunds 50-års jubileum som stad år 2000.

Varför är jag då intresserad av Jessica Fleetwood och denna utställning?
Jo - för c:a 35 år sedan var Jessica studerande på Stensunds folkhögskola och jag var en av hennes lärare. Jag är så STOLT över min forna elev!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar