tisdag 1 augusti 2023

Frisksportarnas Riksläger på Stensund v 28: 11 - 12 juli

 Under tisdagen fick vi ett celebert besök: Märta Friberg med sonen Björn och Ulla (en av tre döttrar).
Märta är 103 år gammal och jag minns henne från 1960-talet (jag var  då nybliven frisksportare). Märta och jag hade många gemensamma minnen att samtala om. Hennes man Harry var folkhögskollärare (på Stensund) precis som jag. Det var han som tog med mig på mitt första Vasalopp 1965.

RM i volleyboll för herrar var framme vid finalen. Jag minns inte vilka som spelade eller vilket lag som vann.

Dags för 'Sjuka lekar' igen. Paren ska tävla om att göra bästa jordgubbstårtan.
Mai med förbundna ögon står bakom Eliot. Hon ska göra tårtan på Eliots anvisningar. De vann inte, men gjorde en fin och god tårta. Alla hade hjärtans roligt och hejade på sina favoriter.

På onsdagen var det dags för Riksmästerskapet i Hellensk stafett.
Det är 7 fysiska sträckor: hinderlöpning, 2 simsträckor, 2 snabblopp, terränglöpning och kompasslöpning. 
Ella skulle simma. 
Det gick ju bra för hon sam om två medtävlande.

Jonas instruerar nybörjare i konsten att klättra.

På eftermiddagen hade Jonas kanotverksamhet. Man skulle bygga ihop en flotte av två kanadensare. Efter inledande instruktioner började man bygga.



Vasspassagen under bron krävde fyra starka karlar för att ta sig igenom. 

Karin Langseth hade med sig sina två shetlandsponnyer, som barnen fick sköta om och rida på.
Sture Nordmark (ex-elev på Stensund) hade ett program om trubaduren Ruben Nilsson.
'Den odödliga hästen'


SLUT del 2
















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar