lördag 7 oktober 2023

6:e utflykten med husbilen i Västmanland. Del 8: Söndagen 10 sep Hällesbrännan och Arboga

 Det var en fin söndagsmorgon när Marita gav sig ut på Geologislingan.


Samtidigt cyklade jag iväg mot Acktjärn.
Sådana här stolpar anger att det finns en 'sevärdhet' intill.
I det här fallet en ruin efter en kolarkoja.




Vid Acktjärnen kan man både bada och grilla. Det fanns torr ved i vedförrådet.
Först hemma, när jag kollade på fotona, såg jag infon om svinpesten. 
En ovanlig huggkubb, där yxan sitter fast.
Yxor vid vindskydd har ju en tendens att försvinna!

Uppe i stolpen finns en hållare där man kan placera mobilen och ta ett foto på naturen vid sjön som man sedan skickar in.
Om många gör det
 så kan man se hur naturen återhämtar sig efter branden.

Detta är mitt foto.
Jag har inte skickat in det än, för jag fattar inte hur man ska göra.


Vi lämnade Hällesbrännan och åkte via Hallstahammar till Arboga.
Där hade ingen av oss varit tidigare. Vi visste i alla fall att det är en småstad, där Engelbrekt hade varit. Och så fanns Hjälmare kanal där vi kunde cykla på kanalbanken.

Slut del 8

Fortsättning följer del 9.




























Av en Skultunabo fick vi höra att ett svinpestsmittat vildsvin hittats i Fagerstatrakten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar