I blogginläggen från Nordiska muséet har jag mer text och färre antal bilder än annars. Som vanligt har jag länkar (blåfärgade) till t ex Wikipedia (Wiki) eller till min 'förklarings- eller fördjupnings-blogg' (egen) (för den intresserade) som ofta innehåller texter från ChatGPT eller Copilot (AI). AI-källorna är inte alltid tillförlitliga!
När man kommer in i Nordiska muséets entréhall möts man
av den väldige Gustav Vasa. Här känner man sig verkligen underdånig, vilket
förmodligen var meningen, när Artur Hazelius grundade Nordiska muséet 1873.
Hazelius ville dokumentera och bevara nordisk kultur,
särskilt allmogekulturen, och samla föremål som speglade vardagsliv,
klädedräkt, traditioner och hantverk. Nordiska museet fungerade också som
inspirationskälla för folkbildning och nationalromantisk identitet.
Hazelius grundade även friluftsmuséet Skansen (Wiki), som är ett kompletterande utomhusmuséum.
Bakgrund
Kalmarunionen (SO-rummet) bildades år 1397 vid ett möte i staden Kalmar. Den skulle ta upp konkurrensen från Hansan, som dominerat handeln i Nordeuropa sedan 1100-talet. Denna union förenade de tre nordiska rikena Danmark, Norge och Sverige under en gemensam monark. Kalmarunionen styrdes av en Riksföreståndare från något av de tre rikena. (Vad jag minns från skoltiden tjatade läraren om den viktiga Kalmarunionen. Då begrep jag inte varför - men nu gör jag!)
Fram till 1520 kom riksföreståndarna ur Stureätten och sedan Kristian II av Danmark till 1521, då Gustav Vasa tog över efter Stockholms blodbad (SO-rummet) i november 1520. Hans far Erik Johansson (Vasa) var bland de avrättade.
Den 6 juni 1523 valdes han till kung i Strängnäs.
Av Gustav Vasa 8 barn blev tre kungar: Erik XIV, Johan III och Karl IX, som dog 1611.
Jag tänker så här om ett lands historia - typ Sverige - och hur människan fungerar:
Det sätt som vi lever och tänker idag har sin grund i vad
gårdagens människor tänkte, levde och gjorde. NORDBO-utställningen tar avstamp
i 1500-talet – av flera skäl – någonstans måste man ju börja. Egna
naturresurser som t ex skog, jord och vatten var avgörande för vad vi åt och
hur vi bodde och levde. Vart efter som vetenskapen och tekniken utvecklades kunde
vi underlätta vardagslivet och förverkliga våra behov genom att tillverka redskap
och inventarier, vilka succesivt förbättrades och ersatte de gamla. Oftast
kastades de gamla eller sparades någonstans. Men då som nu fanns det
människor som ’inte kunde’ kasta något. Det är dessa saker som nu kan visas upp
för eftervärlden på Nordiska muséet.
Förr skaffade man sig saker som man hade
BEHOV av – vilka tillverkades eller köptes. Nu för tiden skaffar man sig prylar – inte för
att man behöver dem – utan för att de FINNS - och som man senare inte kunde
förstå hur man klarat sig utan.
Utrustade med appen Audioguide i mobilen kan jag lyssna i hörapparaterna. Med hela 25 berättelser leds man genom utställningen och får följa flera människoöden.
Man börjar i 1500-talet och går fram till vår tid. I
varje århundrade görs nedslag som visar både vardagsliv och viktiga
förändringar. Tre spår går genom utställningen.
Naturspåret visar hur
människor levt med naturen och brukat jorden.
Familjespåret visar relationer, hem och arbete.
Tankespåret vad de har tänkt, trott och vetat. Utställningen berättar om
nordborna, de flesta föremål kommer från Sverige.
- Befriade
Sverige från Danmark: Ledde upproret mot Kalmarunionen
och blev kung 1523, vilket gjorde Sverige självständigt från Danmark.
- Centraliserade
makten: Stärkte kungamakten genom att minska
adelns och kyrkans inflytande.
- Genomförde
reformationen: Bröt med påven och införde
protestantismen, vilket gjorde kyrkan statlig och gav kronan kontroll över
kyrkans egendomar.
- Införde
skatter och administration: Byggde upp en
starkare förvaltning och införde nya skatter för att finansiera staten.
- Byggde
upp en svensk armé och flotta: Säkerställde landets
försvar och stärkte Sveriges militära kapacitet.
Gustav Vasa (egen) lade alltså grunden för det moderna Sverige och Vasadynastins makt.
Under bland annat Dackefejden (egen) protesterade smålänningarna mot Gustav Vasas politik. I länken finns i slutet en liten notis om en Dackestaty, som vittnar om vissa människors långsinthet.
Gustav Vasa själv var en upprorsmakare i sina yngre dagar.
Filmen nedan handlar om hur prästen Joen Petri Klint (död 1508) i Östra Husby utanför Norrköping tolkar det han ser i sin omgivning.
Lyssna på ett litet 'smakprov' på folkets musik. Den fungerade även som dansmusik.
1500-talet kännetecknas av omvälvande förändringar av
samhället på samma sätt som 1900-talet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar