fredag 27 december 2013

Carolinas begravning



Carolinas begravning torsdagen den 19 december 2013 i Söraby kyrka i Rottne.

Kyrkan var full med folk. De flesta kände jag inte.
Inledningsmusiken på orgeln var Bach´s ”Air” - som jag minns att jag för 12 år sedan satt och lyssnade på hos min nyss insomnade mamma Dagmar. Nu blev jag liksom överfallen av alla känslor av sorg och saknad. Förlusten av Carolina var så påtaglig där hon låg i den vita kistan översållad med blommor precis framför mig.                   

Prästen Anders Nordmark höll ett mycket gripande och personligt griftetal, som gick direkt till hjärtat.
Erica – Jespers svägerska – läste en mycket fin dikt ”Som jag älskar Dig” och Malin sjöng ”Aldrig ska jag sluta älska dig (av Jonas Gardell).
Avslutningsvis lyssnade vi till Ted Gärdestads ”Himlen är oskyldigt blå”.

Minnesstunden hölls i församlingshemmet, som fylldes till sista plats. Jesper hade gjort ett fint bildspel om Carolina - det visades hela tiden och folk kunde minnas min härliga dotter. Många av gästerna hade kommit långväga ifrån för att ta farväl av Carolina och träffa hennes släkt och vänner.  En tidigare rektor på Ingelstagymnasiet – där Carolina arbetat som lärare – kom fram till mig och berättade hur omtyckt hon var av kollegor och elever samt hur duktig, ambitiös och engagerad Carolina hade varit i sin lärarroll som hon verkligen tagit på allvar.
Framåt kvällen träffades närmaste släkten på Evedals Värdhus, där vi åt middag tillsammans och umgicks. Barnen passade på att ”rusa av sig” i rummet intill.

Jag kommer aldrig att glömma denna dag – så otroligt sorglig, men samtidigt så vacker och känslosam.
Tack Jesper för att du ordnat allt så vackert och fint denna dag.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar