måndag 28 juli 2014

Helgpaddling i Stendörrenområdet

Väderprognosen lovade jättefint väder i helgen 25 - 27 juli så vi måste absolut ut i skärgården. Vi valde Stendörrenområdet som har en stor och fin skärgård där man kan välja väg efter vind och vågor.
Vi lade ut från bryggan kl 19.00 och siktade in oss på Brännskär - som har en för oss känd fin tältplats. Tyvärr var det geggigt och otrevligt att bada där så vi fortsatte till en skär utanför Hasselklubbarna, där vi också varit tidigare. Jättefint - inga alger och badvänligt. Upp med tältet sedan långbad i det 25-gradiga vattnet. Kvällsmat blev en fräsch räksallad.
Marita kollar kartan och väljer färdväg
Under en av de många broarna vid Stendörren
Ut mot havet
Marita drar upp kajaken på ett skär
Naturskön tältplats

Uteliggare
Det var en skön kväll så vi tänkte sova under bar himmel. Så fick det bli. Men kl. 3 på morgonen blev det för varmt i sovsäckarna och på grund av myggen - det blåste inget alls - flyttade vi in i tältet som hade myggnät. Där sov vi tills solens värme tvingade ut oss igen. Härligt morgondopp. Frukost och packning innan vi lyssnade på Melodikrysset som vi nästan klarade.
Morgondopp i algfritt vatten
Vi paddlade bland öarna vid Griskär och sedan över fjärden till Ringsö, där det fanns några geocachar, som var alldeles nyligen utlagda. Vi hittade 3 st.

Vi gillar att paddla genom trånga passager. Trots mycket lågt vattenstånd kom vi igenom här.
Vi går iland för att ta geocachen vid fyren Ringsö Övre

Vi tog lunch längst inne i Ringsöfladen och eftersom det var väldigt varmt och solgassigt så lade jag mig att vila i skuggan av en tall. Vi fortsatte turen genom Ringsöfladen - vad båtar det fanns där - flera 100!!!

Rast och vila i det inre av Ringsöfladen

Liten jättegryta

Vi paddlade över fjärden igen och till Stendörrens Naturum där vi drack kaffe och åt glass samt fyllde på vattenflaskorna. Målet för dagen var Kalklubbarna ute i Kråkfjärden. Vi sökte flera tält- och badplatser - men antingen var det för mycket alger eller så fanns det redan tält på platsen. Till slut hittade vi en bra tältplats och möjlighet till ett dopp. Men vilken gegga av döda alger.
Vi hade en fin kväll.

Upptagningsplatsen vid en ö i Kalklubbarna
Geggan är tjock och luktar illa
Natten till söndagen regnade det vid ett par tillfällen men morgonen var fin om än molnig. När det började komma regnstänk och himlen mörknade lämnade vi ön - jag höll på att välta när jag skulle kliva i kajaken varvid lite gegga kom in i kajaken. Halt, illaluktande och äckligt.

Vi passerar farleden

Karta med GPS-spår
Vi paddlade tillbaka till kanotbryggan vid Stendörren. Efter hemkomsten gällde storrengöring av kajakerna.
En sådan härlig paddlingstur! IGEN!!!