tisdag 22 juli 2014

Helgpaddling i Tjust skärgård - kompletterad med kartbild

Friluftsfrämjandet i Nyköping arrangerade en paddling 18 - 20 juli i skärgården utanför Loftahammar i Östergötland. Inklusive ledare var vi 9 personer. Marita och jag paddlade vår K2-a.
Klockan 20.15 på fredagskvällen sjösatte vi kajakerna vid Hallmare Camping och paddlade direkt ut mot havet. Efter c:a 1 timme var vi framme vid de fina hällarna på ön Hamnö där vi slog upp tälten alldeles vid vattnet. När vi ätit kvällsmat och badat satt vi och njöt av solnedgången.

Det är trångt när alla ska packa sina kajaker före sjösättningen
Såg på avstånd ut som en riktig säl

Det gäller att paddla på för att hålla balansen
På lördagsmorgonen kommer vi tidigt ur tälten för solen gassar. Vi njuter av morgonbad, frukost och samtal på den fina platsen innan vi sätter kurs på fiskeläget Stora Grindö c:a 10 km norrut. Där finns ett rökeri och trevlig fiskrestaurang men vi nöjde oss med kaffe och glass på bryggan innan vi paddlade vidare söderut. Vi tog information om en mysig stuga som man kan hyra, kanske något för nästa semesterperiod.

Morgon på Hamnö

Vi paddlar in i fiskeläget på St Grindö.
Vi gottade oss med glass och cappuchino
Vi passerar fyren Finnhällan

På södra delen av ön Rågö går vi iland för bad och lunch och vandring till Rågö by
 Föreningen Tjust Allmogebåtar ordnar den traditionella Rågödagen. Vi äter sikklämma till härlig dragspelsmusik - bl a Spiskroksvalsen på ett 2-radigt spel.

Man kan åka hästskjuts
och kolla på allmogebåtar och lära sig knopar.
På kvällen var det logdans, men då hade vi redan lämnat Rågö och paddlat till Hasselö Camping.
Där tog ett gäng friluftsfrämjare från Västervik emot oss. Efter bad, tältresning och dusch var det grillbuffé på uterestaurangen med trubadur. En kort regnskur precis när vi skulle äta, men den gick snabbt över och vi kunde njuta av den goda maten. Mycket kajaksnack blev det under middagen som vi åt tillsammans med Västervikspaddlarna. Vi fick veta mycket om deras verksamhet i Tjust skärgård.

Innan vi paddlade iväg på söndagsmorgonen demonstrerade västervikarna en relativt ny självräddningsvariant, som föreslås ska införas som standard i Friluftsfrämjandet.
Håkan visar och Peter berättar heal-hookmetoden (hälkrok).
Ska naturligtvis utföras i vattnet - ensam med flottör eller som kamraträddning.

Härligt!

Långrast med lunch och bad på ön Jutskär

Avslutning

En sådan fantastisk paddelhelg med trevliga människor i vacker natur och underbart väder!! Tack alla!