onsdag 26 november 2014

Dimman ligger tät över Nyköping

Efter ärtsoppa och pannkaka på Frälsningsarmén med Axel gick jag till biblioteket för att på "släktforskardatorn" i Riksarkivets digitala bas söka efter uppgifter om Karl IX eriksgata genom Södermanland. Det jag fick fram var "Berättelser om Karl IX eriksgata" skriven med gåspenna på 1600-talet. Det var ytterst få ord som jag kunde tolka. (Det är väl som när mina barnbarn försöker läsa min skrivstil!). Jag fick dock fram en del uppgifter ur Håkan Noréns bok "Nyköpings historia 1".
Jag fortsatte promenaden genom den dystra staden till en vårdcentral för att vaccinera mig mot influensan. Det var väldigt mycket folk i kön med allt var mycket välorganiserat så det gick fort.


Nicolai kyrka

Gamla Rådhuset

Nyköpingsån med Nyköpingshus

Porten genom muren runt Nyköpingshus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar