tisdag 11 november 2014

Höstpromenader

Efter flera dagar utan sol var det härligt med söndagens fina väder. Från vår altan kollade vi på tre rådjur som betade gräs på granntomten. 
När vi sedan gjorde en skogspromenad sänkte sig dimman över nejden. Mitt upp i skogen träffade vi på en svampplockande vän. Det blev en pratstund om lite av varje. Bland annat fick vi denna gåta: Vad är större än Gud, ondare än Satan, de fattiga har det, de rika behöver det inte samt äter man det så dör man?


Bilden har jag tagit ur den lilla videofilm som jag tog.




På måndagen (efter några kilometers biltur) gick jag och en stavgångskompis Inger - trots  småregnet - för att kolla på möjligheterna att lägga ut geocachar på intressanta platser i trakten. Bland annat vid Häradsbron över Svärtaån, där Karl IX år 1609 red sin Eriksgata med sitt 1000 personer stora följe på väg till Nyköpingshus, och den s k Kaffestenen där gäster från det närliggande pensionatet vid Borrvinds kvarn (sedan länge borta) gick upp och drack sitt kaffe.

Häradsbron (i folkmun Härsbron) p g a att Rönö härad hade ansvar för brons underhåll




Fika på Kaffestenen





Med dammluckan vid utloppet från Tacksjön reglerades vattenflödet ned till Borrvinds kvarn

I Borrvinds kvarn borrade man på 1700-talet kanoner. Idag finns annan verksamhet här.

 Får se hur många cachar jag får till. Det krävs ju en del "forskande" för att få fram intressanta historiska fakta om platsen där cachen ligger.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar