fredag 4 september 2015

Senior Outdoor Camp på M/S Atene och Stora Kornö. Del 2 handlar om seglingen. Med TACK!

Lördag eftermiddag den 22 augusti mönstrar vi på M/S Atene i Lysekils hamn. Efter presentationer av besättning (sex personer) och gästande manskap (16 personer) med liten eller ingen segelvana delas vi in i styrbords respektive babords vakt. Med hjälp av besättningen får vi bekanta oss med skeppet och dess utrustning och lära oss hur det fungerar. Allt har ett specifikt namn och en bestämd plats, vilket är mycket viktigt.
Vi sätter segel och i måttlig vind seglar vi ut från Lysekil. Vi hinner inte så långt utan gör natthamn i Fiskebäckskil.
Vi seglade utan de två toppseglen, vilket var fullt tillräckligt för oss. För att sätta dem måste man äntra upp i masterna. (Bilden är en fotokopia av ett tallriksunderlägg, som vi köpte.)
Data om M/S Atene - för den intresserade
Bosse (skeppare), Göran (huvudledare/kock) och Tomas (styrman)
Anders och jag hissar upp gaffelfocken. Efter varje drag låses fallet av en tredje person
Gaffelfocken har nu vind i seglet
Storseglets skot läggs ut på durken för att lätt kunna löpa ut när seglet hissas
För att sätta förseglen måste man ta sig ut på bogsprötsnätet. Man har en sele på sig för att vara säkrad, om man skulle tappa taget och falla.
Nu är alla seglen satta och vi seglar ut på havet

Knubbsälar ligger och solar sig på skäret
Vi passerar fyren Humleskäret  med fyrhuset på Stångehuvud i bakgrunden
Som byssavakt f man hjälpa till med mat och disk
För det mesta äter vi uppe på däck. Här bjuds vi på härliga bohusräkor
Vi är framme i Fiskebäckskil. Det är söndag kväll och underbart väder!
På måndagen styr vi norrut. Här går vi inomskärs genom Sotenkanalen
Efter dagens segling ska seglen beslås
Nästa natthamn är Hunnebostrand
På Udden pågår en konstutställning Skulptur 2015. Det är i sommar femte året som konstnärer bjuds in att visa sina verk på temat sten.
Hubert Maier från Tyskland är konstnären bakom skulpturen Nålen, som står högst uppe på berget
"Vindarnas Hus” av Lars Widenfalk
Ulf Johansson har gjort skulpturen "Låt oss spela kula"
Måndag morgon börjar för några deltagare med ett morgondopp i havet innan frukosten serveras
Väderprognosen säger att det ska bli hårda ostliga vindar idag. Kursen läggs först västlig och sedan mot syd.
Eva och Åke sköter navigeringen
Marita styr

Vi seglar ute tills havs och passerar mellan Måseskär och Käringön. Där har Marita och jag paddlat för några år sedan, men blåste detinte.
Med vindar mellan 16 och 22 m/s kommer vi upp i hela 8,5 knop. Eftersom det blåser från land är det inga stora dyningar så det är häftig men behaglig segling.
Efter 7 landmils segling lägger vi på kvällen till vid hemmahamnen för M/S Atene i Skärhamn på Tjörn. Det var en fantastisk segling, som jag sent kommer att glömma! Vi blir mottagna av några medlemmar i Föreningen M/S Atene. I föreningens magasin fick vi duscha och sedan äter vi middag vid långbord på däck. Stämningen är hög.

Föreningen har sina lokaler i magasinet
Vi vaknar på tisdag morgon med mulet väder, som övergår i regn. Vi ska norrut förbi Mollösund och Lysekil till Stora Kornö, men eftersom det inte blåser måste vi gå med motor inomskärs via Gullholmen. Där gör vi ett strandhugg och går en promenad genom det gamla fiskeläget som numera är en "gräddhylla" för fritidshusägare.

Vi stävar norrut
... och regnet det bara öser ned ...
På eftermiddagen kommer vi fram till Stora Kornö. Det har slutat regna och solen tittar fram när vi angör bryggan och tas emot av lägergårdens personal.

M/S Atene ska återvända till Skärhamn och vi tackar och tar farväl av dess trevliga och duktiga besättning. Göran stannar kvar eftersom han är huvudansvarig även för våra dagar på Kornö, Han är dessutom en av initiativtagarna till denna Senior Outdoor Camp som nu genomförs för tredje gången.

M/S Atene lämnar St Kornö och återvänder till Skärhamn
Vi hade inte kunnat tänka oss en härligare segling. Vi har haft alla slags väder och upplevt mycket av den omväxlande och vackra bohuslänska skärgården och dess intressant historia,

För oss återstår nu tre dagar med segling och paddling på Friluftsfrämjandets lägergård.