tisdag 16 maj 2017

Geocaching-event

Sedan i januari har jag förberett en serie geocachar i Sjösatrakten där jag brukar promenera. Det gällde att hitta trevliga platser och tillverka "roliga" burkar att gömma. För att ta alla 12 cacharna - kallad Dussinrundan - måste man vandra på stigar och i skogen cirka 4 km innan man kom fram till den 13:e finalcachen på ett berg med fin utsikt över Sjösaviken. Genom att anteckna en siffra som finns vid de 12 cacharna kunde man få fram koordinaterna till den 13:e, som på så vis blev en så kallad "Mystery". 
Klockan 12.00 söndagen den 14 maj publicerades dessa 13 cachar. Hos de geocachare som ville få en FTF (First To Find) plingade det till i mobilerna och då fick de bråttom.
Vi hade burit upp några engångsgrillar och vattendunkar (om glöd skulle sprida sig) för kl. 15.00 började det så kallade Eventet - en träff för geocachare. Vi hade tagit med lite extra korv och korvbröd och en termos med kaffe, vilket uppskattades av flera deltagare.  
CO (cache-owner) på pallen med Sjösaviken i bakgrunden
Drygt 10 personer från Stockholm i norr och Norrköping i söder deltog och berättade om sina upplevelser från dagens skattjakt. "Vallafrun" från Stockholm hann under dagen plocka 23 st!
Enligt mångas åsikter var det en lyckad dag.
När jag kom hem hade jag en diger uppgift att läsa all e-post. Cirka 170 mail hade ramlat in. När en cache publiceras får jag ett mail och den som besöker en cache  skickar en logg som hamnar i min e-post. Flera cachar uppskattades speciellt och då fick de en så kallad Favoritpoäng - en guldstjärna - en rolig belöning till CO - Sunny Hill (dvs vårt alias)!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar