fredag 28 juli 2017

Eva Tjörnebo & Viskompaniet

Svärta kyrka bjöd på Musik i sommarkväll igår. Marita hade tidigare på eftermiddagen tagit tåget norrut för att vandra i fjällen med tre vänner så jag och mina vänner Axel och Björn (som ej hört Eva Tjörnebo tidigare) intog kyrkbänken redan 1 timme före för att få bra plats. Kyrkan blev helt fullsatt med extrastolar. Gruppen är ju mycket känd i trakten.
Jag har lyssnat på gruppen många gånger och börjar känna igen deras repertoar. I kväll framförde de dessutom många nya visor. Eva berättade om hur hon redan som tonåring börjat träffa och intervjua (gamla) människor som berättade om sina visor och sjöng dem. Eva spelade in på bandspelare.

Inge spelar mungiga. Han är riksspeleman på en-radigt dragspel.
För några år sedan köpte han ett gammalt enradigt med "smörjkoppar" av mig.
Jag tycker att denna var deras bästa konsert. Eva och Marianne sjunger ofta tillsammans. Deras röster är klara och fina så texterna hörs tydligt.
Efteråt hade vi grabbar en trevlig kväll hemma i uterummet med te och rostat bröd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar