fredag 21 juli 2017

Taikon

För åttonde året ordnade Åsa Ingårda på Inneberga gård i Runtuna utanför Nyköping under fruntimmersveckan "Filmupplevelser utöver det vanliga". I samarbete med bland annat Film i Sörmland visades i torsdags kväll filmen Taikon.
När vi kom dit gick vi runt och kollade i butiken och intarsiaverkstaden. När fikat kaffe respektive hemgjord äppelmust med jättegoda hembakade kokostoppar och maränger gick vi bort till filmladan för se på filmen.






Jag hade före filmen bara en dunkel aning om vem Katarina Taikon var och att vad envist kämpat för i hela sitt liv. Hon föddes i Örebro 1932 och dog 1995. Hon är känd som författare till Katitzi-böckerna och sitt starka engagemang för romerna.
Jag minns när jag var barn på 1940-talet och zigenarna kom hem till oss och ville förtenna kopparkärl och slipa knivar. De hade sitt läger med tält och vagnar 200 m från oss. När jag gick förbi dem på vägen hem från skolan ville zigenarpojkarna bryta arm. Och det gjorde vi liggande på knä på grusvägen. De var naturligtvis starkare än jag. 
Då trodde jag att de bodde i sina vagnar och flyttade runt från plats till plats därför att de "hade det i blodet". Inte visste jag att de bara fick bo en viss tid på varje plats och blev bortkörda av polisen om de inte flyttade. 
Katarina stred för att de grundläggande mänskliga fri- och rättigheterna skulle gälla alla svenska medborgare. T ex fick zigenarbarnen inte gå i skolan.
Hur mycket har förändrats till det bättre idag?

Scen från Katarinas begravning



På denna länk finns en 90 sekunder lång trailer om filmen:
http://youtubemp3free.download/play/taikon-officiell-trailer/MTY0Nnc0MjNyM2YzMTMyNnczMTUzNA.html 


När jag lämnade filmladan snurrade många tankar runt i mitt huvud.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar