torsdag 29 mars 2018

Musikevenemang i vårmånaden mars, som i år mer liknade vintermånad.

På F11 Museum Skavsta ordnades för 5:e året konsert med Sörmlands Musikkår. Temat var "Musik under vingarna i beredskapstid". Orkestern satt i fika-delen och publiken bland flygplan och motorer.

Vi fick lyssna till musik från sex olika länder och som spelades under 2:a världskriget. De flesta låtarna var välbekanta för alla.
Lyssna till ett avsnitt ur den engelska Rule Brittania, som nästan är en nationalsång i England:

Som avslutning spelades naturligtvis Södermanlands regementes marsch som vi åhörde ståendes.

På Nyköpings 136 år gamla teater  lyssnade vi till Second Line Jazzband. Gruppen bildades 1989 och är en av de mest populära banden i Europa som spelar traditionell jazz.


Varje musiker var ekvilibrist på sitt instrument och alla var solister gång på gång.

Lyssna på Cést si bon (2 minuter):
(Trycker du Enter så stoppas musiken.)
Även Sörmlands Musikkår spelade Cést si bon, men på ett helt annat sätt.

Tredje musikkonserten lyssnade vi till på Culturum (Nyköpings "konserthus").
Under första avdelningen spelades Beatlesmusik av gruppen HITMAN BEATLEMANIA tillsammans med stråkar violin, altfiol och cello.
Under årens lopp har jag efter hand allt mer börjat gilla The Beatles. Jag har skivan Abbey Road, men den spelade jag inte ofta. Den enda låten jag kände igen var "All You need is love".

Under andra avdelningen musik av The Rolling Stones.
Nu blev det helt andra takter och ljudnivåer.

Detta blev min första rockkonsert - och förmodligen sista. Hörapparaterna behövdes inte. Jag uppfattade inga texter, men det var kanske inte meningen. Det är det häftiga ljudet som är det centrala - det ska känns i kroppen och hela rummet! Många i publiken fick riktiga nostalgikickar och stod upp och gungade med och klappade takten.
För att gilla en viss musik tror jag att man måste vara uppväxt med den och haft häftiga upplevelser av.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar