lördag 17 augusti 2019

Internationella Geocachingdagen den 17 aug 2019

Jag hade hört någonstans att den Internationella Geocachingdagen infaller den 17 augusti. Då måste jag ju ta en cache. Det råkade finnas en cache på cykelavstånd hemifrån så jag gjorde en tur till den. Det var besvärlig terräng, men med stavarnas hjälp kom jag genom buskagen och uppför det lilla berget. För detta belönades Sunny Hill, som är vårt alias, med en souvenir (en virtuell sådan) av Geocaching Groundspeak (företaget bakom geocaching).

Utmed Stenvägen i Sjösa är vägrenen en prunkande blomrabatt!
 Den höga mörkgula blomman är renfana. Den står som en 'fana' vid vägrenen. Den saknar de insektlockande sterila skyltblommorna som t ex prästkragen (familjen Korgblommiga) har. 
Googla på Renfana om du vill veta mer om denna mycket användbara växt.
Den dominerande ljusgula blomman är Gulsporre - Linaria vulgaris, som är en Lejongapsväxt. Även denna är ovanligt vanlig denna sommar.
Den lila blomman är Kungsmynta - även kallad Oregano.
Den omger sig med en tydlig doft av eteriska oljor. Kryddväxt!
Här trivs också Johannesörten. Jag kollade inte vilken av de två arterna det är.
Mina tankar går till Ulf Lundell och hans sång 'Öppna landskap'.
Den lilla blåklockan med sin enda pistill. Det 3-flikiga märket har trillat av.

Samtidigt passade jag på att göra underhåll på två av våra utlagda cachar vilka rapporterats försvunna. Jag måste hitta nya gömställen strax intill de gamla och ta nya koordinater samt fixa nya burkar.  På datorn ska jag ändra i cachebeskrivningarna: nya koordinater samt högre svårighetsgrad och ökad terrängfaktor. Och hoppas att den ej försvinner igen.
Den ena cachen sitter vid gångbron över Svärtaån under Nyköpingsbanan. 
Ån har nu väldigt lite vatten.
Cachen sitter fast med en magnet på en järnbalk.

Här växer - bland många andra - Strimsporre (Linaria repens) och tillhör familjen Lejongapsväxter. (Liksom Gulsporren)
Den är ganska oansenlig och ingen stannar och beundrar den.
 Men kolla i närbild!

Syftet med cykelturen var geocaching, så naturupplevelserna var ren bonus.
Och det är fantastiskt vilka fina bilder man får med mobilen!
Men jag tog ju väldigt många kort, för det var en blåsig dag.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar