tisdag 20 april 2021

Vår andra utflykt med husbilen. Del 1 Övre Glottern

Vi hade fått ett förslag från Leif och Elaine (i Bestorp) att träffas eftersom det var månader sedan vi sågs senast. Naturreservatet Glotternskogen i Kolmården passade oss bra.
I torsdags den 15 april lämnade vi Sjösa och åkte västerut, men undvek motorvägen E4 och körde i stället gamla Riksettan, där vi stannade vid den klassiska vägkrogen Oscarshäll på branten ovanför Bråviken. Vi tog en fika med goda äppelknyten.
På Nyköpingsvägen fortsatte vi till Åby där vi körde in på Katrineholmsvägen, som vi lämnade i Graversfors där vi åkte skogsvägen upp till parkeringen vid sjön Övre Glottern. Det var lätt att hitta en plan plats att parkera husbilen på.
Den 12 december 2020 var vi på samma plats med Jonas familj, men nu såg naturen annorlunda ut. Den 8-bandade granbarkborren hade angripit granarna, vilka nu fällts och låg huller om buller.
Stockar och grenar har lämnats kvar eftersom granbarkborrarna lämnat platsen då barkens inre lager är torkat och uppätet. Nu kan andra insektsarter trivas här i stället och de är granbarkborrens fiender.
Vi åt vår middag i husbilen och sov över eftersom Leif och Elaine skulle komma på fredagsmorgonen.
De anlände punktligt kl 10 och de plockade strax fram kaffetermos och rabarberpaj med vaniljsås, vilket vi njöt av under ivrigt pratande. Med korv och grilltillbehör i ryggsäckarna vandrade vi sedan utmed Övre Glotterns strand.
På infotavlan kunde vi läsa om tidigare generationers verksamheter här i skogen.Vi tittade in i kolarkojan, där bönderna under kolningsperioderna sov över när milan var tänd och behövde  tillsyn. Det var ju kolet till järnindustrin man framställde och då måste milan vara tät, för kom syre in så brann kolet upp.

Här verkade det hopplöst att komma fram för alla stammar och ris. Vi väntade medan Marita letade efter en 'väg' igenom.
Framme vid vindskyddet, som hade en eldstad, hällde vi tändvätska över det medförda kolet. Vi tände på och snart hade vi härliga goda korvar att äta!
Vi gick nästan samma stig tillbaka till parkeringen.
Då passerade vi den här bastutunnan, som går att hyra.

Vi vandrade från P till vindskyddet - cirka 2 km i enkel riktning.
Efter avslutningsfika åkte Leif och Elaine hem. Vi var överens om att ses igen på liknande sätt.
Marita och jag fortsatte med husbilen till en parkering i närheten av Nedre Glottern, där vi förberedde husbilen för övernattning.