söndag 22 augusti 2021

Dagstur med S/S Ejdern den 18 augusti

Vi längtade ut i skärgården och när vi såg i tidningen att S/S Ejdern skulle göra en dagstur till Sävö så köpte vi biljetter direkt. Vi hade tidigare åkt med S/S Ejdern från Södertälje till Birka några gånger.
Från S/S Ejderns hemsida: S/S Ejdern byggdes 1880 på Göteborgs mekaniska verkstad för att gå i kusttrafik i Göteborgs skärgård och sjösattes den 14 maj samma år. Mellan åren 1898 och 1906 trafikerade Ejdern vattnen kring sjön Roxen för att till slut hamna i Södertälje. Och idag är hon Världens Äldsta Propellerdrivna Koleldade Ångfartyg med Originalmaskin fortfarande i drift.
Hon förvaltas av Museiföreningen Ångfartyget  Ejdern och drivs ideellt av medlemmarna.
När vi denna onsdagsmorgon kommer ned till hamnen i Nyköping har Ejdern redan ångan uppe.
Efter att ha kastat loss och vänder kaptenen båten och styr ut genom hamninloppet.
Vi glider tyst genom vattnet och lämnar ett doftspår av stenkolsrök bakom oss. Inne i båten hörs dunket från ångmaskinen.
Det småregnar, men vi är ju under tak.
Vi närmar oss kanotstadion med siluetten av 'kontrolltornet'.
Kanotbryggan eller piren är 1,5 km lång - Sveriges längsta!

Vi stävar ut genom farleden mot öppet vatten.

Kapten berättar i mikrofon om 'skötebarnet' Ejdern, dess historia, prestanda och hur hon används.

Genom en öppen lucka kan man kolla ned i maskinrummet där två besättningsmän sköter om ångmaskinen. Det väller upp en varm doft av olja och stenkol. Just nu lyssnar maskinisten på kaptenens order genom ett talrör: nu ska vi gå med full marchfart.

Då får eldaren lägga in mer stenkol under ångpannan.

Tekniska data
  • Skrov: Dimensioner: Längd 22 meter, Bredd 4,2 meter, Djupgående lastad 2,02 meter. Stålskrov, förstärkt för isgående. Propellern är 4 bladig med en diameter på 1,4 meter.
  • Huvudmaskin: Compound ångmaskin, tillverkad 1880, med strålkondensor, cylinderdiametrar 216 resp. 432 mm, slaglängd 222 mm. 65 indikerade hästkrafter vid 120 rpm.
  • Lysmaskin: Kolvångmaskin, 1-cylindrig, med 2 hk effekt vid 600 rpm.
  • Pumpar: 1 st ångdriven kolvpump för matarvatten och länsning resp. spolning via slang.
  • Panna: Skotsk ångpanna, tillverkad 1943, med ett eldrör, koleldad, arbetstryck 7 – 10 kg/cm2. Vid normaldrift en kolförbrukning på ca 60 kg/h.
  • Bränsle: kol
  • Maxfart: 8 knop
  • Säkerhetsbesättning: Kapten, Maskinist och Jungman.
  • Antal passagerare: 90. Max 93 personer ombord.

Uppe på däck börjar man prata i smågrupper.
När "Fotogenhuset" blir synligt åker vi genom sundet Stendörren. På styrbordsidan ser vi husen på Krampö, där fiskaren Alarik levde hela sitt liv. 
På babordsidan ligger naturreservatet Stendörren med sitt Naturum. Här finns fina naturhamnar för båtfolket. För landkrabborna är det välordnat med stigar ut på öarna, som man når via ett antal hängbroar. Till höger skymtar toppen på det nya utsiktstornet.
Vi är nu ute på havsviken Tvären, som är kratern efter ett meteoritnedslag för cirka 450 miljoner år sedan. Strax går vi in i Sävsundet, där Sävö ligger på babordsidan. 
På långt håll syns lotsutkiken, som är ett sjömärke målat vitt åt sjösidan och rött åt landsidan.
Efter 2½ timme är vi framme och det har sluta regna när vi går i land och vandrar upp till STF-s vandrarhem, som huserar i de gamla husen där lotsdrängarna en gång bodde. 

Här äter vi lunch (fylld baguette, sockerkaka, dryck och kaffe).
Sävö har varit naturreservat sedan 1987. Det är skärgårdslandskapet och det äldre kulturlandskapet som ska skyddas. Det finns flera lättgångna vandringsleder, men också höga berg med milsvida utsikter.
Några deltagare går och tittar på muséet i Lotshuset, men vi har varit där flera gånger tidigare så vi går till båten. Det har börjat blåsa.

Ejdern vänder och vi sätter kurs mot Nyköping.
Vi ska strax passera in i sundet vid Stendörren.

En trevlig man berättar att han för många år sedan kört betesdjur till Stendörren i den boskapsbåt som ligger upplagd vid Stendörren. Efter fortsatt samtal kommer det fram att han varit på Stensunds båtbyggeri och då kommer snacket in på alla gemensamma vänner vi har.

Tre trevliga damer spelar Skipbo på en filt. Det gör de även hemma. 

Tiden går fort när man har trevligt och strax är vi tillbaka i Nyköping och kaptenen gör en snygg angöring vid kajen.

Automobilsällskapets  mycket populära bilträffar på onsdagar är en tradition sedan många år. Några bilar har redan anlänt. Idag är det inget tema utan vem som som helst kan komma och visa upp sin bil.
Jag tyckte det var väldigt roligt att komma ut i skärgården - det händer inte så ofta nu för tiden.



























 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar