torsdag 27 april 2023

Årets första husbilsutflykt den 20 april

Sedan vi laddat husbilens båda batterier körde vi hem bilen från vinteruppställningen. Under några dagar förberedde vi den för nya 'äventyr'. Under första turen skulle vi hålla oss hemma i Sörmland. På torsdagens morgon den 20 april körde vi norrut genom skogarna mot Mariefred och till Stallarholmen. Vi åkte på bron över Kolsundet till Selaön, som är Mälarens största ö (105 km²)I slutet av november 1520 kommer Gustav Eriksson Vasa från Lübeck via Kalmar och Mariefred ridande på sin häst tillsammans med en dräng - "gubben i Tranevik" - fram till Kolsundet. Drängen har berättat om Stockholms blodbad (7 - 9 nov då Gustavs far avrättades och han själv efterlystes). Färjan tar bara en häst i taget och när Gustav är på väg över smiter drängen (han har insett att han kan råka illa ut om han är tillsammans med Gustav). Sedan dyker Gustav upp i Rankhyttan i Dalarna. (Detta blev jag medveten om när vi nu planerar en resa i Gustav Vasas fotspår nu i sommar.)

Nere i småbåtshamnen parkerade vi husbilen och fikade på en bänk i solen. Årets första utefika med utsikt över Kolsundet!
Sedan vi kollat att husbilen kunde stå på hamnplanen några timmar tog vi ned elcyklarna och trampade österut mot Mälsåkers slott.
Vi cyklade delvis på Ytterselöleden.
Det är en fin asfaltväg med lite trafik. Det blev en selfie!

Vi passerar Ytterselö kyrka.
Marita råkade titta på geocachingkartan och såg att det fanns en cache Jätteekar i Strängnäs kommun på en kulle i närheten.
Så vi gjorde en liten avstickare dit.

Enligt cachebeskrivningen:
Ett jätteträd är enligt länsstyrelsernas definition ett träd som uppnått en brösthöjdsdiameter av minst 1 meter (lika med 314 cm i omkrets). Cachen ligger vid denna jätteek, som mäter 616 cm i omkrets.
Marita hittade burken och kunde signera logremsan.
Kullen är också ett gravfält som använts av våra förfäder i 2400 år.
Vi var alltför ovana arkeologer för att göra några fornfynd här.Vem som burit omkring på denna skalle har vi ingen aning om.

Nu är nog våren på väg!
Vårlök
Vi fortsatte cyklingen.
Vackert belägen vid Mälaren.
Marita på balustraden.
Från sjön har man denna vy mot slottet.

Mälsåker spelade en viktig roll i förberedelserna inför norrmännens återtagande av sitt land direkt efter krigsslutet i maj 1945.
Det var de så kallade norska 'polititrupperna'. Här figurerar förutom dåvarande statsrådet Gustav Möller också blivande statsministern Tage Erlander samt 'Revolver-Harry' och Astrid Lindgren.
Ur denna konstfulla utkastare forsar vattnet när det regnar.
Vintertid finns ingen inredning i slottet.
Sommartid är där många arrangemang. Det finns bland annat en nyinköpt flygel för 150 000 kr, vilken används på konserter. Kolla  Sommarprogram
På återvägen från slottet passerade vi gården som en gång tillhört slottet. På stallväggen hänger en massa segerkransar, som jag förmodar det varmblodiga travstoet Giant Diablo sprungit in.
På gaveln finns denna skylt.Det motsvarar 84 km/tim!
På långt håll såg vi detta vackra och välgjorda stenvalv.
Det är den största jordkällare jag sett.
Förvarades kanske slottets rotfrukter här under vintern?
Enligt Lantmäteriets karta skulle detta vara en väg, men den var avstängd. Marita lyfter över cyklarna.
Vi styrde söderöver mot Stallarholmen, där vi tog en fika på Ohlssons Hembageri. När vi lastat cyklarna åkte vi norrut på Selaöns västra sida, som kallas Överselön, för att leta ställplats till natten.
Plötsligt hade vi en runsten vid vägkanten och naturligtvis stannade vi
vid Åsa stora gravfält.
Klicka på bilden för större bild.
Intill vägen står den maffiga runstenen Sö 200, vars inskription från 1000-talet e.v.t. lyder:

"Trotte och Rolev och Östen och Nase och Glägge,
de reste denna sten efter Arnsten sin fader."
Den mest kända fornlämningen är skeppssättningen "Åsa domaresäte". Den är 33 meter lång och åtta meter bred, och bestod ursprungligen av 24 resta stenar.

Här blommar backsippor i massor.
Långt uppe på öns norra del hittade vi en enkel ställplats i ett övergivet grustag där vi fick kvällssol.
Detta var årets första verkliga vårdag med sol och skön temperatur.
Vi cyklade utan jacka.
Vi hade kört drygt 9 mil med husbilen och 23 km på cykel.