söndag 4 juni 2023

Sörmlandsleden 50 år den 27 maj. Del 2

Efter frukost i husbilen på lördagsmorgonen tog vi ned el-cyklarna och trampade den 7 km långa vägen till Ånhammar, för att vara med på Sörmlandsledens 50-årsjubileum. Där hade redan mycket folk samlats. Flens blåsorkester underhöll och folk strosade omkring och kollade utställarna på gårdsplanen framför säteribyggnaden.

Firandet börjar förstås med Södermanlands regementes marsch.

Första talare var naturligtvis Föreningen Sörmlandsledens ordförande Elisabeth Nilsson.

Landshövdingen Beatrice Asks höll jubileumstalet.

Nuvarande ägaren Bo Lemar berättade att hans morfar Anders Stockenström var den förste markägaren, som välkomnade Sörmlandsleden till sina marker. Sedan följde andra efter så att invigningen kunde ske på Ånhammar 1973. Idag har Sörmlandsleden hundratals markägaravtal. Vid varje markägareskifte måste ett nytt avtal skrivas.

Två veteranbussar körde skytteltrafik mellan Ånhammar, Solbacka och Malmköping (dit Gammaldags marknad lockade mycket folk).

En ovanlig placering av ledmarkeringen.
Utmed leden fanns just denna dag informationsstationer, som handlade om geologi, växter och fåglar, vilka bemannades av funktionärer från Sörmlandsleden.
Vid Brotorp kunde man köpa goda vilthamburgare.

Härifrån kunde man ta bussen eller vandra tillbaka.
Närmare tusen personer rörde sig i trakten av Ånhammar denna dag.
Marita och jag cyklade till husbilen på Solbacka, där vi hade det skönt i solen utanför husbilen innan vi gick och duschade och bytte till finkläder.
Solbacka Krog & Rum var medarrangör till 50-årsjubileet med den avslutande middagen.
Ordföranden Elisabeth Nilsson delade ut den så kallade Enetrissan till oss och flera andra som bevis för mångårigt ideellt arbete på leden.
Från legendaren Eva Friedmann tog vi 2002 över etapp 53 mellan Sandviken och Karlsfors kvarn. Sedan har vi haft ytterligare 5 etapper. Numera är det Marita som gör allt jobbet.

Under närmare 5 timmar umgicks vi och trivdes medan vi åt en 4-rätters middag av högsta klass!
I sensommarkvällen promenerade vi tillbaka till husbilen, där vi snart somnade efter en upplevelserik dag.
Vi stannade kvar i trakten ytterligare några dagar.