torsdag 21 augusti 2014

Hjärtat

Nu på torsdagsförmiddagen har jag som vanligt kollat på en film på SVT-play. Jag var inställd på att denna dokumentärfilm skulle vara en intressant film med vetenskapliga nyheter - som jag snart skulle glömma.
Den handlar om att hjärtat har känslor - så kan det ju inte vara för känslorna sitter ju i hjärnan!
Under filmens gång tänkte jag på dr Barnard, som 1967 i Sydafrika genomförde den första lyckade hjärttransplantationen, och på personer som senare fått nya hjärtan. Det märkliga var att dessa patienter efter transplantationen hade fått personliga egenskaper som de ej haft tidigare, men som hjärtdonatorn hade haft.
Hur kom det sig? Finns det psykiska egenskaper i hjärtat? Detta berördes ej i filmen, men däremot visar ny forskning att det finns nervceller i hjärtmuskelvävnaden som styr hjärtat.

Både lycka och sorg är starka känslor. Om känslorna enbart sitter i hjärnan borde det kännas i huvudet - eller? Men det känns ju i bröstet!!! Ett vacker natursceneri t ex känns ju i hjärtat.


När jag sörjer min Carolina så känns det ju i bröstet/hjärtat - det gör riktigt ont!
Filmen är mycket sevärd. Kolla på   http://www.svtplay.se/video/1090446/hjartat-en-pump-med-kanslor


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar