torsdag 18 december 2014

Julfest på Stensund

I onsdags var det terminsavslutning med Julfest på Stensunds Folkhögskola i Trosa. Eftersom jag fortfarande har ett uppdrag på skolan blev jag och Marita inbjudna. Det har blivit många julbord genom åren, det första 1971. Ofta hade jag som lärare uppdrag av olika slag på festen - allt från dansledare till värd vid julbordet.
Det är två sittningar - först för alla de studerande samt lärare och en del personal och sedan för ytterligare elever och inbjudna gäster.


Efter att ha ätit - allt för mycket av den god maten - var det dans kring kranen och underhållning i skolbyggnaden. Det var full fart på dansgolvet. För musiken svarade Stensundsbandet.

Alla vill vara med och dansa runt julgranen

Dansbandet
Underhållningen var mycket fin med sång, musik och diktläsning samt tal av Studerandekårens ordförande samt rektor.
Jag blev speciellt fångad av hur man med teckenspråk kan förmedla musikalisk upplevelse till döva.
"Teckenspråkssång" till "Ser du stjärnan i det blå" med musik.

Personalkören - kökspersonalen är av naturliga skäl inte med

Kvällen avslutades traditionsenligt med kaffe och "gottebord". Då pratade jag minnen med tidigare kollegor och personal.

Tack Stensund för en mycket trevlig julfest.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar