tisdag 30 december 2014

Mellandagsaktiviteter

Till mellandagarna kom kylan och även lite snö. Friluftsfrämjandet i Nyköping ordnade flera längfärdsskridskoturer till sjöarna i trakten. Det var många deltagare. Marita deltog under två dagar. Tyvärr kan jag inte - på grund av diverse krämpor - åka skridsko mer. Sorgligt, men jag har åkt sedan 1970-talet, då jag flyttat till Stensund och Ebbe Gustafsson introducerade denna härliga sport för mig.

Skridskoåkarna är uppe med solen
Vid Trobbofjärden
Isen är 10 cm tjock. Det räcker gott, men ledaren kollar hela tiden isens bärighet med sin ispik. 

Fikapaus vid Nävsjöns vindskydd
Hela den ljusa tiden av dygnet utnyttjas för åkning.

I stället vandrade jag med goda vänner i skogen där det också är fint.

Här i diket porlade bäcken när jag senast var här. 

Här börjar ridån av istappar att byggas upp - om kylan håller i sig.

Jag hoppas verkligen att vi ska få en bra vinter!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar