torsdag 26 februari 2015

Eliot på kortvisit och Marita kvällsskridsko

I tisdags var jag i Sockenstugan i Björkvik och visade vår film "Vandringar i Cinque Terre" för medlemmar i Bettna församling och på onsdagskvällen åkte jag till Stensund för att ha en planetstudiekväll med en elevgrupp. Jag hade teleskopet med så vi såg förutom Venus - aftonstjärna just nu - månen (halvmåne) och Jupiter med de 4 största månarna väl synliga i 50 gångers förstoring. Det var en höjdare.
Efteråt samlades gruppen inomhus för frågestund om allt mellan himmel och jord - i bokstavlig mening. Eleverna tyckte det var intressant och jag trivdes.

Eftersom Jonas skulle jobba åt Kanotförbundet i Nyköping på onsdagen passade det bra att Eliot följde med och gjorde en blixtvisit hos mig. Vi var bland annat ute och gick i skogen.
I skogen finns det på vissa ställen snö kvar.



Kul att träffa barnbarn på tu man hand.

Friluftsfrämjande ordnade långfärdsskridskoåkning i månsken på Hovrasjön vid Söra på torsdagskvällen. Det var en härlig kväll för Marita och övriga deltagare. Isen var mycket fin.


Ljuset från halvmånen räckte inte för att se att åka.

Förberett för ett kvällsdopp


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar