måndag 9 februari 2015

Sedan sist

Det har nu gått två  veckor sedan mitt senaste inlägg, men jag har inte varit overksam sedan dess. Bland annat har jag varit och lyssnat på några intressanta föredrag samt tillsammans med en kompis förberett ett föredrag om Sörmlandsleden vilket vi ska ha i en pensionärsförening. Dessutom håller jag på med ett eget föredrag "Blomstervandring i bild". Presentationen gör jag i Power Point som jag håller och lär mig. Det är roligt.

Förra lördagen var M och jag på ett geocachingevent inåt sörmlandsskogarna på Baggetorps vandrarhem. Ämnet för träffen var s k Mystery-cachar. Det normala med geocaching är att man lägger in koordinaterna till cachens (skattens) position i GPS-n  och sedan ge sig ut och letar. Det speciella med en mystery-cache är att man först måste lösa ett problem för att få fram koordinaterna, vilket för den oinvigde ser helt omöjligt ut.
När vi kom till eventet satt 40 - 50 personer vid sina datorer och försökte dekryptera ett antal mystery-cachar. Det såg ut som ungdomar på LAN-träff, men de flesta var vuxna. Med lite tips lyckades M och jag lösa två st.



I fredags lyssnade vi till Livgardets Dragonmusikkår på Culturum. Det var en härlig musikupplevelse skapad av mycket duktiga musiker.



På lördagen var det plusgrader så det fick bli en stavgångsrunda i Larslundsskogen. Vi passerade några jättestora stubbar - kanske ska vi lägga en geocache där.



Vad glada vi blev när söndagen bjöd på solsken och minusgrader. Det blev två härliga varv på 5-km spåret i Ekensberg.
På eftermiddagen drack vi födelsedagskaffe hos Jonny i Tystberga.
På kvällen var vi på bio och såg "The imitation game" - dramadokumentär om Alan Turing. Filmen var mycket sevärd - rekommenderas! Han gjorde så att 2:a världskriget kortades med två år - enligt Winston Churchill.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar