måndag 28 december 2015

Den första snön och ett barndomsminne

Denna höst och även julhelgen har ju varit ovanligt varm. Men under natten till måndagen sjönk temperaturen och det kom lite snö. På morgonen sken solen och snön på julrosblomman började tina.

Julros - Helleborus niger
Blomman är väldigt vacker, men vilka insekter lockas till den mitt i vintern?
Jag är född och uppväxt på landet i Bodafors i Småland. Jag har ett minne från min barndom då jag var cirka 15 år.
På vår trädgårdstomt skötte min mamma om en stor odling med julrosor. På den tiden var det snörika vintrar och julrosorna blommade under snön, så mamma fick använda snöskyffeln för att ta bort snön så att hon kunna plocka blommorna. Hon plockade med bara händerna annars gick inte stjälken att bryta av. Inne på den ouppvärmda glasverandan sorterade hon blommorna efter kvalitet och storlek samt packade dem med silkespapper i stora kartonger för leverans till en blomsteraffär. Det var jag och min yngre bror som bar kartongerna 2 km till järnvägsstationen för att med morgontåget åka till skolan (realskolan, motsvarar dagens högstadium) i Nässjö och där lämna kartongerna till blomsteraffären. Vi tyckte detta "jobb" var pinsamt, men inkomsterna från julrosorna bidrog till att våra föräldrar hade råd att ha mig och min bror i realskolan.
Min beundran och tacksamhet för våra föräldrars slit för att låta oss studera är stor!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar