tisdag 16 augusti 2016

Arbete på tomten

Förra tisdagen hyrde vi en såg och kapade upp gammalt virke, som jag sparat -"kan vara bra att ha". För att få plats med allt renoverade vi först ett par dåliga "vedförråd", som vi nästan fyllde efter en hel dags kapande.
Mårten förbereder för att lägga på taket
Vi klipper till takplåten
Taket på vedförrådet är klart och Mårten sågar så spånet ryker.
På en handduk vid köksdörren satt denna stora husspindel. Spindlar är leddjur med 4 benpar - alltså ingen insekt, som har 3 benpar. Den tillhör gruppen trattspindlar eftersom den bygger trattformiga nät i torr inomhusmiljö, där den fångar t ex ängrar och silverfiskar, dvs ett nyttodjur.
En stor husspindel på en kökshandduk. Kroppens längd är cirka 15 mm. 
Den stora husspindeln har så kallade pedipalper mellan de främre gångbenen. De ser ut som små ben med fötter. Det är en hane, som är mindre än honan. Den är på jakt efter en hona. Nedtill på palperna finns små bakåtriktade klor, vars uppgift är att föra över spermapaketet till honan.
Husspindeln har bara två ögon, men det finns spindlar med 4, 6 eller 8 ögon eller med inga ögon alls.
Så gott som hela spindeln är täckt med hår som fungerar som känselorgan eller verkar irriterande på rovdjur.
Spindlar är köttätande rovdjur som dödar/förlamar sina offer med gift, varefter den suger ut offrets innanmäte. Giftet är oftast ofarligt för människor.
Den ser grym ut. Det är inte konstigt att människor kan lida av arachnofobi.
Det finns människor som har spindlar som sällskapsdjur.
Spindlar har funnits på jorden i 500 miljoner år - de är alltså riktiga överlevare.
Lite senare fick jag syn på denna fästing på benet. Fästingar - Ixodida - är en grupp med små spindeldjur med 4 benpar. De lever som blodsugande parasiter på däggdjur och fåglar. Som bekant kan de sprida flera allvarliga sjukdomar. Denna avlivades dock.

Vanlig fästing - Ixodus ricinus
När jag satt i hammocken och tog igen mig trillade detta lilla kryp ned på mig och kröp omkring på armen. Den är c:a 4 mm stor och precis som andra stinkflyn = bärfisar har de ett "sugrör" som den sticker in i värdväxten och suger näringsrik växtsaft.
Mindre björkbärfis trivs förmodligen på björkar
På det nedfallna björklövet satt denna Rallarhumla, som brukar suga nektar på bland annat rallarros (mjölkört). Det finns 40 arter av humlor i Sverige.

Rallarhumla.

När jag fotograferat en för mig okänd växt kan jag skicka in bilden till Face-bookgruppen "Vilken växt". Ganska snart får jag många svar. 
Om jag vill veta något om bin eller humlor så finns gruppen "Vi som gillar Bin & Humlor.
Slutligen finns på Naturhistoriska Riksmuséet "Jourhavande biolog" som svarar på allmänna naturfrågor via e-post.
Dessa metoder ger fantastiska möjligheter att lära sig om naturen utan att slå upp i en bok. Jag lär mig något nytt varje dag och det är roligt. 

En annan källa har senare meddelat mig att det troligare är en trädgårdshumla (hane vilket syns på antennerna, som har 13 antennsegment!) eftersom antennerna är långa och pälsen är lång och rufsig samt att "den bara är gul på första tergiten (rallarjordhumlan skulle vara gul även på andra)". 
Jag nöjer mig med att det är en HUMLA!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar