måndag 21 augusti 2017

Ovanligt kräldjur på besök i trädgården måndag den 21 augusti 2017

Marita skulle hämta en stege uppe vid gäststugan. När hon gick uppför trappan såg hon något som låg alldeles blickstilla. Hon knackade häftigt på fönstret så jag "rusade" ut. Jag såg genast att det inte var en vanlig snok eller huggorm.

Det var en hasselsnok eller slätsnok. Den är ofarlig för människan eftersom den saknar gifttänder. Den äter ödlor och smågnagare, men även mindre huggormar (den är okänslig för ormgiftet). Den kramar ihjäl bytet.

Hasselsnoken trivs i vår miljö (med bergsbranter, åkrar, hasselsnår och tallskog med ljungbeklädd undervegetation). Jag såg hasselsnok första (= förra) gången på 1960-talet på Gotland då den klättrade i en hasselbuske. Under de senaste 20 åren har den bara setts enstaka gånger i sydsverige. Hasselsnoken är fridlyst och upptagen på den nationella röda listan som sårbar (VU), på grund av vikande biotop och population.


Pupillen är rund. (Huggormens pupill är som en vertikal springa.)
Den "spelade" flera gånger med tungan för att känna av dofter i sin omgivning.
 Jag ringde min naturvän Björn som kom efter 20 minuter. Då var den fortfarande kvar. Vilken lycka!

Det verkar vara en fullvuxen hasselsnok, som kan bli högst 70 cm lång.
Vi fortsatte att fotografera den - närmare och närmare - men då blev den störd och "ormade" långsamt iväg in bland buskarna.
TACK för besöket!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar