lördag 2 juni 2018

Allsång den 30 maj

Svärta Hembygdsförening ordnar traditionsenlig allsång när föreningens lokal Magasinet öppnar för sommarens aktiviteter.
Jag hade sammanställt ett allsångshäfte med sånger som jag gillar. Med dragspelaren Sven-Åke och gitarristen Lennart hade jag övat några gånger.


Det var varmt och skönt väder och det nyinköpta partytältet var perfekt som solskydd.

Vi fick bra sångstöd av Lars som annars brukar sjunga i en barbershop-kör.
Under en paus kunde man köpa hamburgare och korv samt kaffe och hembakat bröd.
(Fotografierna har tagits av Kerstin Jonasson.)

Detta var mitt sista av åtta framträdanden under våren 2018: fyra illustrerade föredrag om "Svalbard - ett arktiskt äventyr", två framträdanden om "Pälle Näver - den småländske poeten och naturfilosofen" med sång och diktläsning, en filmvisning av min film från resan till "Nordkalotten - en fascinerande del av Norden". En kväll i april var jag på Stensund med mitt teleskop för att kolla på Jupiter och dess fyra största månar. Tyvärr drog ett moln  framför Jupiter, vilket var synd. Det blev i alla fall bildvisning och samtal med eleverna om astronomiska märkligheter.

I nästa vecka börjar jag med två spelmän repetera Albert Engströms tonsatta dikter och jag ska fortsätta jobba med PowerPoint-presentationen av honom inför än så länge två inbokningar i höst. Jag ska läsa några av hans smålandshistorier också, men svårt att välja bland alla skrivit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar