tisdag 12 juni 2018

Snok

I juni 2016 hade vi många snokar som besökte vår kompost. Jag tror jag flyttade i väg 16 st. Förra sommaren såg vi bara till några enstaka. Nu finns de här igen. Vid komposten hittade jag två ormskinn, men såg inga ormar. Idag klängde i alla fall en stor snok på komposten. Snabbt - nåja - hämtade jag långa tången och hann ta den då den försökte tränga in under locket. Direkt släppte den ut ett illaluktande sekret. Marita hämtade en plasthink med lock där jag stoppade ned den. Jag tog bilen och efter c:a 5 km stannade jag och släppte ut den i naturen. Den låg länge och kollade läget och spelade med tungan där luktorganen sitter. Eftersom tungan är kluven kan den få en 3-dimentionell "bild" av omgivningen. Sedan ringlade den in i skogen och försvann.

Att det är en snok syns på de gula fläckarna på huvudet.
Alla Sveriges kräldjur (7 st) och groddjur (13 st) är fridlysta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar