lördag 11 maj 2019

QR med ytterligare ledtråd. Det handlar om lite avancerad geocaching.

Jag håller på och skapar en ny geocache av typen MULTI, vilket innebär att det inte finns någon cache vid platsen för startkoordinaterna. I stället ska hen lösa en uppgift av något slag för att få fram koordinaterna till den slutliga platsen där burken finns.(I detta fall blir det en 2-stegs multi.) Jag ska placera en inplastad bild av en så kallad QR-kod på en liten byggnad. Se nederst på sidan. (Används ibland när man ska betala med swish.) Denna kod ska cacheletaren scanna (läsa av) med en speciell app, som hen tidigare laddat ned i mobilen. När det är gjort kommer nedanstående bild upp.
Fotot visar det brutna trädet där burken är gömd och den krypterade texten anger avstånd och riktning dit.
En van geocachare listar snart ut hur man ska göra. Kan hen inte det så kan hen scanna QR-koden längst ned och då kommer dekrypteringsmallen (den extra ledtråden) upp.  Då är det bra om man är två personer och har var sin mobil, vilket framgår av cachens beskrivning. Sedan är det dags att förflytta sig enligt anvisningen och plocka fram burken och signera loggremsan.
Jag har ännu inte fått godkänt av reviewern att publicera cachen.

Varför har jag då gjort just denna blogg? Jo - för att skapa QR-koden, som ska läsas i mobilen måste bilden ha en URL (jag tror det heter så). När bilden ligger i bloggen har den fått en URL-kod (eller länkadress), som jag kopierar och stoppar in i en QR-generator som skapar en QR-kod. Den kopierar jag till en bild och lägger in i bloggen (längst ned).
Prova att scanna nedersta QR-koden!

Allt här under är en bild!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar