söndag 29 mars 2020

Äntligen har jag fått svar på gammal fråga

I säkert över 50 år har jag sökt svar på denna fråga:

Vad är det för doft, som jag känner precis när det har börjat att regna?

Jag är inte den ende som känner doften. Doften är svår att beskriva, men det luktar 'torrt'.
Jag prenumererar sedan länge på sidan www.pinterest.se och mycket ofta får jag på min e-post tips om nya 'pins'. 
Där vimlar det av bilder, i väldigt många ämneskategorier. Tycker jag en bild är intressant så högerklickar jag på den och går till 'Spara bild som' och lägger den i en passande mapp, så jag kan hitta den igen. (I bland gör jag en skärmdump på den.)
I dag hände det: Jag råkade se bildtexten The smell of rain


Där finns svaret på min gamla fråga!
Doften orsakas av ämnet geosmin, som produceras av en slags Actinobakterie.

På Wikipedia kan man läsa följande:
Geosmin är ett samlingsnamn för luktrika organiska ämnen som produceras av streptomyces- och nanocystis-bakterier, gram-positiva bakterier bland aktinobakterierna
Geosmin ger jorden den typiska lukt som förknippas med grävning.
Geosmin har en doft som människans luktsinne är särskilt känsligt för och som uppstår vid biologiskt sönderfall. En enda droppe geosmin i en vanlig simbassäng räcker för att en människa ska känna lukten av den, eller för att uttrycka sig mer noga: Det räcker med 0,7 ppb (ppb = antal per miljarder).
Den jordaktiga doften hos rödbetor orsakas av geosmin, som också 
är en starkt bidragande faktor till den doft som uppstår när det regnar på uttorkad jord.
Kemiskt sett är geosmin en bicyklisk alkohol med den kemiska summaformeln C12H22O och ett derivat av dekalin. Namnet kommer från grekiskans γεω- "jord" och ὀσμή "lukt".
Nu kan jag äntligen släppa den frågan och gå vidare i livet - en kunskap rikare!

1 kommentar: