måndag 8 november 2021

Naturpasset 2021

Naturpasset är en orienteringsaktivitet som ordnas av lokala orienteringsklubbar. Vi har - ofta tillsammans med Björn - under flera år med karta och kompass i handen letat kontroller i skogarna i Nyköpingstrakten. Nyköpings OK brukar lägga ut kontroller i två olika områden. I år i Oppeby samt Ryssbergen, som är ett av Nyköpings fina ströv- och skidområden. Den 31 maj är Björn och jag på gång.

På kartan syns några av årets 50 kontroller. Varje kontroll har en 'kontrollkod', som vi antecknar och som 'bevisar' att vi varit varit vid kontrollen. Det är ingen lättgången terräng. Många bäckar är nu som torra diken och lätta att missa.
Finns det ingen stig att följa eller väg eller vattendrag, som man kan 'fångas upp av', - då måste man (ja vi!) använda kompassen och sedan försöka 'läsa kartan', dvs identifiera naturen. Det är omöjligt att gå och räkna steg, när man har svårt att ta jämnlånga steg. Jag minns från min aktiva tid att jag räknade till 40 dubbelsteg för 100 m, när jag sprang.
Marita och Björn är framme vid kontroll 44, Mindre dike, Kröken, med vatten i!
Ser ni kontrollen?
Jag har precis kommit fram till kontroll 37, Branten, Foten.

För att veta var man ska leta, när man tycker att man är nära kontrollen, finns på kartans baksida kontrolldefinitioner och logiska tecken för kontrollens placering. Jag förstår inte alla dessa tecken.
Längst till vänster har Marita skrivit kontrollkoderna.
Den här dagen gick vi minst 2,3 km och det tog drygt 2 timmar. Fast tiden är ju inte det viktiga. Det viktiga är att ha varit ute och rört på sig och mått bra, vilket man gör i skogen. "Ändamålet helgar medlen!"
Och roligt att hitta kontrollen!
Sammanlagt under 7 'utflykter' tog vi 48 kontroller och oftast har vi haft sällskap av Björn. 

Vi tyckte att årets kontroller var svåra för oss, som inte längre är aktiva orienterare. Det gäller att HELA TIDEN ha koll på var man är på kartan. Skulle vi gå vilse är räddningen att vi har en GPS i mobilen. Med den kan vi hitta tillbaka till bilen.

I slutet av oktober skickade vi in våra kontrollkoder till Nyköpings OK. Häromdagen fick vi e-post om att vi vunnit ett pris, som lottats ut bland dem som tagit minst 40 kontroller.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar