tisdag 7 december 2021

Schimmel Chippendale

Söndagen den den 14 november var vi på NK-villan
för att lyssna på Sofia Ullman.

Sofia framförde en mycket fin konsert på piano. Med egenkomponerade visor och ballader bjöd hon publiken på en skön musikalisk resa. Ett av styckena hade Kenneth Gärdestad som textförfattare. Sofia ger mycket av sin person både i den fina lyriken och i ”mellanpratet” och konserten utvecklades faktiskt till en dialog mellan Sofia och oss åhörare.
Sofia spelade på ett piano av märket Schimmel Chippendale (chippendale är en engelsk möbelstil från slutet av 1700-talet) som hamnade på NK-villan i januari 2020 eftersom deras piano gått sönder.
När jag jobbade på BORO-hus i Landsbro 1962 och hyrde min första lägenhet, ville jag ha både TV och piano. Vi hade piano hemma, som mamma spelade på. Hon fixade så att jag fick lära mig spela piano hemma
hos kantor Norén. Jag valde ett piano för 20 000 kr som jag köpte på musikaffären i Vetlanda.
Det följde med på 4 flyttar och har sedan funnits här i Sjösa sedan 1997. Med åren spelade jag allt mindre och till slut stod det i källaren utan att användas.
När NK-villan i december 2019 via e-post till medlemmarna efterlyste ett piano köpte de mitt piano för en billig penning. Mina barn var inte intresserade. Jag är glad för att pianot hamnade på en plats där det används.
Det var roligt att lyssna på pianots klara toner. Den 5 december kom vi till NK-villan igen. Nu bjöds vi på opera av de stora klassikerna Mozart, Verdi, Puccini, Händel och Gershwin. Sångarna ackompanjerades enbart av 'mitt piano'.
Detta var ur Verdis opera "La Traviata" andra aktens duett med Traviata och Germont. 
Jaqueline Delman till höger svarade för regi och presentationer.
Det är inte varje dag man kan uppleva klassisk opera i Nyköping.
Vi förstod visserligen inte vad de sjöng (italienska), men med enkel rekvisita och utmärkt skådespeleri förstod jag ändå en del.
Opera är ju skådespel som framförs helt och hållet med sång till musik.

En snutt från Schimmels marknadsföring.
Nu har jag sagt adjö till min följeslagare i 58 år och gläds åt att det hamnat i goda händer till mångas glädje.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar