måndag 1 augusti 2022

Husbilssemester i Götaland. Del 1 Östergötland

Målet för vår sommarresa var Frisksportarnas traditionella riksläger, i år förlagt till Aneby i Småland vecka 28. Vi hade 'laddat husbilen' för en 3-veckors tur när vi startade redan  den 2 juli. Vi korsade först Bråviken med Skenäsfärjan och sedan Slätbaken med linfärjan till Stegeborg. Båtar, som lämnat Göta kanal i Mem längst inne i Slätbaken, passerar här på sin väg ut i Östersjön.
Stegeborg, som ligger på en liten ö, anlades runt 1200-talet för att skydda inloppet till Söderköping, som under medeltiden var en viktig importhamn. Borgen var en av rikets viktigaste fästen.
Läs mer om Stegeborg på denna länk.

Det runda tornet, kastalen, är den enda resten av den medeltida borgen.


Nästa stopp var vid S:t Anna gamla kyrka i Sankt Anna kommun.

Vi hittade en bra ställplats på Kalvholmens Camping.
Söndagen den 3 juli började vi med ett morgondopp.

Vi fortsatte resan till Tyrislöt i den östgötska skärgården. Här har vi startat paddlingsturer ett flertal gånger. Där var det loppis idag.

Medan jag besökte Skärgårdsmuseet gick Marita en kulturpromenad.

Här fanns mycket intressant att kolla på. T ex denna kräggla, som hängdes mellan oxarna, när de arbetade i par.
Denna anordningen är en så kallad pinnkompass, som förr var ett vanligt instrument ombord i segelfartyg för markering av styrda kurser vid bidevindssegling.
Plats för sjöfågeljakt.

Med dessa exempel inser man att skärgårdsborna försörjde sig som bönder, fiskare och sjöfågeljägare.
Nu är det turismen som gäller för de få skärgårdsbor som befolkar öarna.

På eftermiddagen tar vi kyrkbåten Lindskär till Capella Ecumenica på den lilla ön Västra Gärdsholm.
Härligt att komma ut i skärgården.
Vi lyssnade på en konsert med Söderköping Gospel.

Denna ruvande fiskmås verkade vara van vid folk
och lyssnade även på musiken.

Läs om Capella Ecumenica här.
Till minne av Kung Carl XVI Gustafs Eriksgata 1975.

Den säkert 100 personer stora publiken kunde sedan köpa kaffe och jordgubbar innan återresan till fastlandet.
Efter en lugn natt på en enkel parkering vid vägen fortsätter vi måndagen den 4 juli till Gryt och Fyrudden där vi åker med M/S Ellen af Harstena till Harstena - naturligtvis. 
Båten byggdes 1885 på Motala Verkstad för James Dickson & Co. (Han dyker upp i bloggen den 6 aug som byggherre av Tjolöholms slott.)
Båten bemannas av sommararbetande kvinnor: Kaptenen blir klar sjökapten på Chalmers nästa år och gasten utbildar sig till landskapsarkitekt. Båda har tidigare jobbat ihop på Ellen.
Det kommer ingen rök ur skorstenen för Ellen drivs numera av en dieselmotor.
Ellen för unionsflaggan eftersom hon byggdes under unionstiden med Norge.
Harestena är en stor ö med vägar. 1973 fanns 73 fastboende på ön. Idag bara c:a 10.
Vi går en promenad på ön. Vi noterar mängden av den giftiga fingerborgsblomman. 
Det är tomt i fiskehamnen.
På det välkända Harstena bageri tar vi en fika i det starka solskenet.
Röda näckrosor lyser i en vik.
På en udde ligger Trankokeriet, som numera är ett litet skärgårdsmuseum.





Vid Handelsboden njöt vi av en glass före återfärden till fastlandet.

Vi återvände till Fyrudden.

Världsberömd staty på plats i Fyrudden

Vi hittade en bra ställplats i Helgenäs vid sjön Syrsan.
Där fanns en fin badplats.

Tisdagen den 5 juli lämnade vi efter morgondoppet Östergötland och åkte till Astrid Lindgrens Värld i Vimmerby i Småland.
Området är stort (500 x 500 m) med 9 arenor där duktiga skådespelare levandegör Astrids omtyckta figurer.
Karlsson på Taket sitter på skorstenen förstås.
Mattisborgen
Ronja gör entré vid Mattisborgen.
Gott med kaffe och småländsk ostkaka.
Marita vid Körsbärsdalen
Vi avslutar besöket vid den stora Pippi-scenen.
Jag är oerhört glad att vi kom hit.
Hade inte en aning om storleken och alla arrangemangen! 
I Storebro gjorde vi en liten avstickare till Visans skepp.


Slut på del 1









 

1 kommentar: