torsdag 4 augusti 2022

Husbilssemester i Götaland. Del 4 Riksläger i Aneby

På förmiddagen den 9 juli anlände vi till Frisksportarnas riksläger på idrottsplatsen Furulid i Aneby. Många tält och husvagnar/bilar fanns redan där, men vi hittade vår reserverade ställplats med eluttag (till min CPAP) med utrymme också för övriga forsmarkare. Efter 2 år utan riksläger var det nu dags. Mitt första riksläger var på Stensund 1960. Rikslägren har för mig varit sommarens höjdpunkt. När det nu inte var några läger 2020 och 2021 blev det plötsligt höst utan någon riktig sommar, vilket kändes konstigt.


Vi följde med på en kort utflykt till Stalpets vattenfall.
Trots sommartorkan finns det lite vatten i fallen.


Volleyboll är en stor sport hos frisksportarna. Här spelar såväl min sonhustru som några barnbarn.


På tisdagen den 12 juli gjorde jag en utflykt med gode vännen Claes till Stenberga Hembygdsgård för att vara med och fira Pälle Näver, som skulle fyllt 125 år denna dag. Pälle Näversällskapet hade samtidigt årsmöte, vilket leddes av ordföranden Lars Engqvist.
Efter den traditionell sill-lunchen med småländsk ostkaka som dessert ledde sonsonen Per-Olof Högstedt en kort minnesstund vid Pälles grav. 
Claes och jag vid Pälles byst.
I lägerprogrammet var det 'Sjuka lekar' som denna kväll gällde en slags halkbrännboll.

Tommy Fogelberg höll ett intressant föredrag om frisksportarnas vikingaskepp Ormen Friske som förliste på Nordsjön midsommaren 1950. Utifrån Jack Werners nyutkomna bok fick vi höra om bakgrunden till Ormen Friske och om det märkliga med att ingen haverikommission tillsattes. Kanske spökade storpolitiska händelser. Koreakriget började just denna dag.
Eliot spelar innebandy.


Lägerliv.
Bygga tablå är en gammal frisksportgren.
Sagas första program på trampolinen.

Medaljutdelning. Medaljerna kunde användas att betala med i serveringen! 
      Wilma o Saga                                              Eliot         
Ella                                                      Ebba
Målet för en av lägrets utflykter var Stjärneborg en knapp mil från Aneby.
Här vilar Malte Liewen Stierngranat och hans familj.
Enligt stamtavlan med guldplåtar kan man läsa att Gustav I och Erik XIV är hans anfäder. (Enligt Maltes egna uppgifter.)
Vi fick en intressant guidning i muséet.

Den som vill veta mer om denne märkliga man får klicka på länken.
Enligt min vän Bernt lär Malte har sagt: 
"Jag ska skaffa mig en rik fru om hon så har näsan i nacken".

Dags att skiljas efter en fin lägervecka Aneby.

Marita och jag ska fara söderöver med husbilen för flera upplevelser.

Slut på del 4.












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar